Az EU lakosságának 51%-át kitevő nők a 41%-át adták a tudományos és mérnöki pályák mintegy 15 millió dolgozójának - derül ki az Eurostat közelmúltbeli vonatkozó felméréséből. Magyarország a tagállamok közt utolsó előtti helyen állt mindössze 30%-kal, ami régiós összevetésben is rendkívül alacsony arány, figyelembe véve az 52%-os bolgár, a 49%-os lengyel, a 41%-os román vagy a 39%-os szlovák adatot.

Tekintve, hogy mértékadó kutatások is igazolták, hogy nincs olyan biológiai tényező, ami miatt a nők kevésbé lehetnének sikeresek a reáltantárgyakban, a globális, de idehaza különösen szembetűnő jelenség mögött más okokat kell keresnünk. „Nagyon mélyen gyökerező sztereotípiák élnek azzal kapcsolatban, melyek a tipikus fiús vagy lányos szakmák. Éppen ezért sok, a tudomány iránt érdeklődő lány megkapja a szüleitől vagy a tanáraitól, hogy az nem neki való, ami elveszi a sokszor egyébként is törékeny önbizalmukat” – fejtegette Balázsi Katalin, anyagtudós-kutató, az ELKH Energiatudományi Kutatóközpont Vékonyrétegfizika Laboratórium vezetője, a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) elnöke.

Balázsi Katalin szintén kiemelte a női tudományos sikertörténetek fontosságát, majd hozzáfűzte: „ebből a szempontból lényeges az is, hogy a karrierjük alatt gyereket vállaló nők zökkenőmentesen térhessenek vissza a tudományos pályára. A NaTE-nál azon dolgozunk, hogy a döntéshozók megteremtsék annak feltételeit, hogy senkinek se kelljen választani a család és a kutatói munka között.”

5 tipp, hogy megszerettessük a lányunkkal a tudományt

A február 11-i Nők és Lányok a Tudományban Világnap jó alkalom arra is, hogy eltűnődjünk azon: mit tehetünk annak érdekében, hogy a lányunk számára ugyanolyan természetes választás legyen egy mérnöki vagy informatikai pálya, mint például a bölcsészet.

1. Támogató környezet

A világ felfedezése iránti vágyat már otthon felébreszthetjük a gyerekeinkben – nagyszerű, ha valami kreatív dolgot csinálunk együtt! Az is fontos, hogy a lányunk találkozzon a hozzá hasonló érdeklődésű kortársaival. Bátorítsuk, hogy csatlakozzon iskolán kívüli tudományos klubokhoz vagy szervezetekhez.

2. Harcoljunk a sztereotípiák ellen!

Kerüljük az olyan kijelentéseket, mint például: „Ez a lányoknak nem való”, ezek az ártatlannak tűnő szavak ugyanis komoly önbizalom-problémákat okozhatnak. Ehelyett ösztönözzük, hogy próbáljon ki olyan tevékenységeket, amelyeket általában „fiúsnak” gondolnak.

3. Hívjuk fel a figyelmét a jó példákra!

Segítsük a lányunkat abban, hogy női példaképeket találjon!

4. Tanuljunk szórakoztatóan!

A tanulás igenis lehet szórakoztató. Nagyítóval vagy távcsővel felszerelve sétáljunjk egyet a természetben, hogy megfigyelhesse, milyen különleges növények nőnek a közeli parkban, erdőben vagy milyen érdekes rovarokat fedezhet fel ott. Játsszunk az "otthoni laboratóriumban", és végezzünk „kísérleteket” a konyhában található termékekkel.

Szintén jó inspiráció lehet, ha követi a népszerű tudományos csatornákat a közösségi médiában, például a YouTube-on. A magyar nyelvű tartalmak közül a Szertár és a Hogyan működik? csatornák is népszerűek a témában, de mivel a portálon most már magyar feliratot, fordítást is beállíthatunk, az angol nyelvű ismeretterjesztő videókról sem kell lemondani. Az Amy Poehler’s Smart Girls kifejezetten lányoknak készül, de a teljesség igénye nélkül ott vannak az olyan fiataloknak szóló klasszikusok is, mint a Nat Geo Kids vagy épp a TED-Ed.

5. Mutassuk meg, hogy a tudomány mindenütt ott van!

Miért zöldek a levelek? Hogyan készül a lisztből tészta? Próbáljunk meg az ilyen kérdésekre a tudományos tények alapján válaszolni, ahelyett, hogy meseszerű történeteket találnánk ki! Így a lányunk ráébredhet, hogy a matematika vagy biológia nemcsak iskolai tantárgyak, hanem olyas valamik, amik minden lépésnél körülvesznek bennünket.

Minden kérdésére tudnia kell a választ? Egyáltalán nem! Mutassa meg a lányának, hogy Ön is szeretne nap mint nap tanulni valamit, és közösen keressék a válaszokat!