A várhatóan online formában kitöltendő tesztet a tanulmányok ideje alatt kétszer kellene megírni: egyszer a képzés elején, egyszer pedig a végzés előtt. Az intézkedéstől az oktatásirányítás a lemorzsolódás csökkenését várja, de a mérési eredmények az intézmények számára is kijelölik majd a képzések fejlesztési irányait.

A kompetenciamérés a köznevelésben már a kétezres évek eleje óta működik: az általános iskolák 6. és 8. osztályában, valamint a középiskolák 10. évfolyamán minden évben felmérik a diákok szövegértési képességeit és a matematikai eszköztudását.

A vizsgálat felsőoktatásban történő bevezetését egy 2017-ben indult, 1,9 milliárd forintos forrásból megvalósuló uniós projekt keretein belül készítik elő. Az Oktatási Hivatal (OH) honlapján elérhető dokumentumok szerint jelenleg nemzetközi szakértők bevonásával zajlanak az intézményi egyeztetések, a rendszerszintű bevezetést pedig 2020 őszétől tervezik.

Hogy pontosan milyen kompetenciákat szeretnének feltérképezni, arról egyelőre nem kapott tájékoztatást a Magyar Nemzet.

A tanulmányok sikeres elvégzése szempontjából hasznos lehet a diákoknak a kompetenciateszt, hiszen reális képet kapnak magukról: kiderülnek az erősségeik és gyengeségeik, továbbá hogy mennyire volt szerencsés a szakválasztás, valamint az is, hogy ki mennyit fejlődött az egyetemi, főiskolai évek alatt. És mindez nagyon fontos mutató lehet az intézmények számára is.

(fotó: Shutterstock)