Életmentő jelzések – segítő kezek
Szerző:csalad.hu, fotó: Förster Tamás2021. 04. 22.Kríziskezelő szolgálatok fejlesztése /EFOP - 1.2.4./
– Egy megfelelő kérdés vagy útmutatás krízishelyzetekben életet menthet.
Ezt hangsúlyozták az előadók a kríziskezelő szolgálatok fejlesztését, a kapcsolati erőszak és az emberkereskedelem áldozatainak segítését célzó Kapcsolj egyből! projekt online zárókonferenciáján.
A közismert nevén Kapcsolj egyből! (hivatalosan EFOP-1.2.4-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú, „Kríziskezelő szolgálatok fejlesztése”) elnevezésű projekt átfogó célja a kapcsolati erőszak és az emberkereskedelem áldozatainak hatékonyabb segítése mellett a súlyos, nemegyszer visszafordíthatatlan következményekkel járó lelki krízishelyzetek kialakulásának megakadályozása volt. Emellett azon dolgoztak, hogy a társadalom széles körben megismerje a segítségkérés lehetőségeit és a támogató szolgáltatási formákat, ezáltal csökkentve az egyéni kiszolgáltatottságot. A Családbarát Magyarország Központ égisze alatt futó programra európai uniós forrásból az elmúlt négy évben 1,160 milliárd forint jutott.
Csak 2020-ban a kríziskezelő szolgálatok munkatársai több ezer kapcsolati erőszak vagy emberkereskedelem miatt indított hívást, és több mint száznyolcvanezer lelkisegély hívást fogadtak.
„Közünk van ahhoz, ami ilyenkor zárt ajtók mögött történik”
– A család a legtöbbünk számára erőforrás, olyan hely, ahol nyugalmat, biztonságot találunk. De sajnos ez nem mindenkinek az életére igaz. Nem mindenkinek biztonságot jelentő, stabil pont a családja. Van olyan, ahol a kapcsolatokon belül erőszak történik. Van, akinek összerándul a gyomra, amikor meghallja a másik hangját. Vannak sajnos olyan gyerekek, nők, vagy akár férfiak is, vagy idősek, akik a családi vagy a családon kívüli kapcsolataikban erőszakot szenvednek el – világította meg a problémát a családokért felelős miniszter.
– Kérdés, hogy mi közünk van nekünk ehhez? Magánügy a családon, kapcsolaton belüli erőszak, vagy oda kell figyelnünk egymásra? – vetette fel Novák Katalin.
– A válasz egyértelmű: nekünk is közünk van ahhoz, ami ilyenkor zárt ajtók mögött történik. Ha valaki gyengébb, ha valaki kiszolgáltatott, és emiatt erőszak áldozatává válik; vagy ha valaki visszaél a domináns pozíciójával, a fizikai erejével, vagy éppen a lelki erejével, és valakit akár fizikai, akár lelki értelemben megnyomorít – főként akkor, ha kiszolgáltatott emberekről, betegekről, idősekről, nőkről, gyerekekről van szó –, akkor erre oda kell figyelnünk. És nemcsak hogy meg kell hallanunk a jajkiáltást, hanem azt is meg kell üzennünk ezeknek az embereknek, hogy van segítség, hogy van kire számítaniuk. Ezért is működik az OKIT (Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat), ezért is működik a LESZ (Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége), ezért vannak azok a szolgálatok, ahol elkötelezett, hozzáértő kollégák várják azoknak a jajkiáltását, a hívásait, akiknek segítségre van szükségük – hangsúlyozta beszédében a családokért felelős miniszter.
Novák Katalin nyitóbeszédében megköszönte mindazok áldozatos munkáját, odaadását, szolgálatát, akik ezért minden nap tesznek.
A miniszter felidézte, hogy volt alkalma bekapcsolódni egy rövid időre egy lelki elsősegély telefonos szolgálat munkájába, és meghallgathatta, milyen hívások érkeznek, és hogyan nyújtanak segítséget a szakemberek.
– Megrázó és egy életre meghatározó élmény volt. Ahogy az is, amikor elmehetek egy krízisközpontba, vagy egy olyan helyre, ahol biztonságot nyújtunk azoknak az édesanyáknak, azoknak a kisgyerekeknek, akiket otthon üldöznek, akiket otthon erőszak ér. Ezért is szeretnénk minél több segítséget nyújtani a kapcsolati erőszak áldozatainak. Ezért fordítottunk és fordítunk erre olyan forrásokat az elmúlt években és az előttünk álló években is, amelyekhez hasonló eddig nem állt rendelkezésre, és ezért is bővítjük folyamatosan az ellátórendszert. Ezért is adunk plusz erőforrásokat akár az OKIT-nak, akár a LESZ-nek, mindazoknak a szakembereknek, akik ebben a nehéz helyzetben segítséget tudnak nyújtani – mondta Novák Katalin.
Beszédében rávilágított, hogy nem csak ilyen szakemberekre van szükség. Hiszen azok, akik kapcsolati erőszak áldozataivá válnak, nap mint nap találkoznak más emberekkel, és nem csak a szomszéddal.
– Bizony ezek a gyerekek iskolába, óvodába járnak, ahol találkoznak a pedagógusokkal, találkozhatnak a rendőrrel, aki éppen a munkáját végzi, találkoznak a bíróval, vagy az igazságszolgáltatásban dolgozó szakemberekkel. Fontos, hogy ezek a szakemberek kapjanak olyan képzést, olyan szakirányú felvilágosítást, amely megtanítja nekik, hogy milyen jelekre kell odafigyelni. Megtanítja, mikor kell, hogy megszólaljon bennük a vészcsengő, mikor kell, hogy tudják, ennek a gyereknek vagy ennek a nőnek, vagy adott esetben férfinak, idősnek, betegnek, sürgősen segítségre van szüksége. Hogy mikor van az a pillanat, amikor nem lehet szó nélkül hagyni azt, ami egy családban vagy zárt ajtók mögött történik. Hogy mikor és hogyan tudnak segíteni ilyen nehéz helyzetekbe kerülőknek – hangsúlyozta Novák Katalin.
– Gondoltunk azokra is, akik ebben a mostani időszakban nehezebben tudnak segítséghez jutni, amikor nagyobb a bezártság, nagyobb az összezártság, nagyobb a türelmetlenség, a feszültség, és emiatt gyakoribb a kapcsolaton belüli erőszak. Ezért is bővítettük a kapacitásokat, és ezért is indítottunk el például a közelmúltban egy olyan lehetőséget, hogy anonim módon, akár chaten keresztül is jelezhessék az érintettek azt, ha bajba kerültek – tudatta a miniszter.
Így a hagyományos módszerek mellett most már egyéb alternatív, modern eszközökkel is segítséget kérhet az, aki elszánja erre magát.
– Azt hiszem, mindannyian azért dolgozunk, hogy megértsék azok, akik bajban vannak, akik kapcsolati erőszak áldozataivá válnak, hogy van segítség. De ezt a segítséget nekik is kérniük kell! Dolgozzunk közösen azért, hogy Magyarországon megállítsuk a kapcsolati erőszakot, és minél több segítséget tudjunk nyújtani az áldozatainak! – zárta gondolatait Novák Katalin.
Egy felé nyújtott, segítő kéz
– A család védőhálóként, óvó és szerető burokként fonja körbe a legtöbb embert. Vannak helyzetek azonban, amikor a társas, emberi kapcsolatok sérülnek, vagy az egyén életében jelentkezik olyan krízis, amelyet nem tud megoldani. Amelyet nem tud megoldani önerőből, és a családjától sem remélhet segítséget. Amikor szüksége van egy felé nyújtott, segítő kézre – nyitotta beszédét Szuromi-Kovács Ágnes, a Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője.
Felidézte, hogy 2017-ben indult el a „Kríziskezelő szolgálatok fejlesztése” projekt, közismertebb nevén a „Kapcsolj egyből!”. A projekt megvalósítói a kapcsolati erőszak, a bántalmazás és emberkereskedelem áldozatait segítő tevékenységek fejlesztését, megerősítését tűzték ki célként maguk elé.
Ennek keretében a telefonszolgálatok és a kríziskezelő szolgálatok segítő kezüket nyújtották az áldozatoknak, lelki támaszt, útmutatást, menedéket, ellátást, jogi, egészségügyi hátteret biztosítva számukra. A Kapcsolj egyből! projekt rendelkezésére álló keretének mintegy 2/3-át, közel 800 millió forintot fordítottak a kapcsolati erőszak áldozatainak megsegítésére.
– Önkéntes szakembereket képeztünk annak érdekében, hogy nagyobb biztonsággal ismerjük fel a krízishelyzeteket. Kampányokat indítottunk azért, hogy nagyobb eséllyel ismerjen meg bennünket, akinek segítségre van szüksége. Különös figyelmet fordítottunk a kiemelten veszélyeztetett, 16-29 éves, fiatal korosztályokra. Tanulmányoztuk és igyekeztünk megérteni a fiatalok kommunikációs szokásait. Az országban elsőként fejlesztettünk olyan szolgáltatást, amellyel a kapcsolati erőszak áldozatai anonim és visszakövethetetlen módon, chat-en léphetnek kapcsolatba munkatársainkkal – részletezte az elért eredményeket Szuromi-Kovács Ágnes.
Emellett képzést szerveztek a gyermekvédelmi jelzőrendszer szakembereinek a kapcsolati erőszak fajtáiról, felismeréséről és a segítség lehetséges útjairól. Egyedülálló módon esetközpontú, érzékenyítő kontaktképzésen dolgozott együtt a rendőr, a bíró, a kisgyermeknevelő és a gyerekorvos. Új szempontokat, új látásmódot kaptak. Olyan esetekben, amelyek ezt megelőzően nem keltették fel a figyelmüket, a képzésen már azonosították a kapcsolati erőszak különböző formáira utaló jeleket.
– Ha mi felvesszük a telefont, akkor nagyon fontos szerepet töltünk be azoknak az életében, akik segítséget kérnek tőlünk. A bajban lévők személyes sorsát megismerve, segítjük őket megbicsaklott életük új pályára állításában. Akik a hívásokat fogadják, szakmailag és emberileg is önmaguk legjavát adják minden telefonbeszélgetés során, hiszen az ő szavaik üzenik a bajban lévőknek, hogy a legkilátástalanabbnak tűnő élethelyzetből is van kiút, van segítség. Különösen fontos ez az üzenet ma, a világjárvány okozta sok nehézség idején – hangsúlyozta Szuromi-Kovács Ágnes.
Elmondta: büszke arra, hogy a projekt 2016-ban kitűzött céljait maradéktalanul sikerült megvalósítani. Az ügyvezető köszönetét fejezte ki az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT), a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ), és az Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség (IMSZ) vezetőinek, munkatársainak és önkénteseinek a munkájukért.
OKIT: segítő fülek
Boglacsik Tímea, a Családbarát Magyarország Központ szakmai igazgatója elmondta, hogy az elmúlt négy év bővelkedik a fontos pillanatokban mind a projekt tekintetében, mind pedig az Országos Kríziskezelő és Információs Szolgálat (OKIT) életében.
– A 16 éve működő szolgálat a kapcsolati erőszak és az emberkereskedelem áldozatainak vagy potenciális áldozatainak nyújt segítséget. Az elmúlt esztendők jól bizonyítják, mekkora igény van arra, hogy ha valaki bajba kerül, segítő fülekre találhasson a telefonos segélyszolgálat által. Ez egy biztonságos támogatás, amely reményt adhat egy új élet kezdetéhez – mutatott rá Boglacsik Tímea.
A szakmai igazgató hangsúlyozta: az OKIT tizenhat éves működése során fontosnak tartották, hogy munkatársaik minden esetben felkészülten fogadhassák a hívásokat, valamint hogy folyamatosan fejlesszék és a visszajelzett igények alapján formálják a módszertant. Elmondta, hogy 2017-ben, a projekt indulásakor egy jogász kolléga is segítette a munkájukat, ami azért volt kiemelkedő fontosságú, mert sok esetben vetődtek fel olyan jogi kérdések, amelyekben a telefonos munkatársak nem kompetensek.
– Ilyen például egy olyan élethelyzet, amikor a bántalmazást hang vagy kép formájában rögzítik, de az áldozatoknak nincsen ismeretük arról, hogy ez a per során felhasználható lesz-e majd a bíróságon. Ilyen kérdés lehet még a gyermekelhelyezés, a távolságtartási végzés vagy a szülői felügyelet is. A heti 20 órában dolgozó jogász szakemberhez több mint 400, jogi kérdésekkel kapcsolatos hívás érkezett, így egyértelmű számunkra, hogy nagy igény van rá – jelezte az igazgató.
Kitért arra is, hogy munkájuk rendkívül szerteágazó, ezért igyekeznek olyan képzéseket megvalósítani, amelyek kifejezetten a telefonos tanácsadói tevékenységhez kapcsolódnak, hiszen elengedhetetlen, hogy professzionális szinten történjen a hívások kezelése. Arra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogy kollégáik számára lehetőséget nyújtsanak a különböző krízishelyzetek kibeszélésre, feldolgozására, ezért számos szupervíziós és coach alkalmat tartanak. Azon túl, hogy munkatársaik folyamatos továbbképzéseken vesznek részt, azt is fontosnak tartják, hogy lépést tartsanak a technika fejlődésével.
– Ilyen például az új applikációnk, amely igazi úttörő volt az OKIT életében. Az alkalmazásban megtalálható példamondatok lehetővé teszik, hogy minél előbb felismerhessük, ha baj van. A GPS-nek köszönhetően pedig az áldozat láthatja, hogy 10 kilométeres lokáción belül mik azok a segítő intézmények, amelyekhez segítségért fordulhat – részletezte az előadó.
Beszámolt arról is, hogy az elmúlt évben sem csak a hívások száma ugrott meg, hanem egyre több segítségkérő e-mail is érkezett hozzájuk, ezért a www.kapcsoljegybol.hu oldalon chat funkciót alakítottak ki. Így azok is kaphatnak segítséget, akik nem tudják megoldani, hogy telefonáljanak. Ami pedig szintén nagy biztonságot nyújthat, hogy a kapcsolatfelvétel során az áldozatok anonimitása megmarad, sőt, ha időközben ki kell lépniük a chat-ből, az előzményekben nem követhető nyomon, hogy használták a chat funkciót.
– Szeretnénk, ha minél több emberhez eljutna, hogy létezik egy éjjel-nappal hívható segélyszolgálat. Nyugodt szívvel zárjuk projektünket, mert érezzük, hogy sikerült valami maradandót alkotnunk – összegezte Boglacsik Tímea.
„Hetente 1500-2000 órában fogadjuk a hívásokat”
Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) elnöke számolt be a szövetség és a projekt több éves múltra visszatekintő kapcsolatáról és annak eredményeiről.
– Célunk a mentálhigiénés prevenció, az öngyilkosság megelőzése, illetve a krízisek kezelése. Azt gondolom, hogy ez a hármas cél szervesen illeszkedik azokhoz a célkitűzésekhez, amelyeket a Kapcsolj egyből! program 4,5 éven keresztül folyamatosan szem előtt tartott, és amelyekhez igazodva a különböző rendezvényeken, szolgáltatásokon, eszközökön keresztül támogatott bennünket – mondta a LESZ elnöke. Hozzátette: a 17 tagszolgálatuk mellett további 7 társszolgálatuk, köztük több határon túli, magyar nyelven működő telefonszolgálat is jelentős segítséghez jutott programnak köszönhetően.
A több mint 50 éves múltra visszatekintő szervezet jelentőségét és létjogosultságát alátámasztandó, az elnök néhány adattal is szolgált.
– Ma Magyarországon a nap minden órájában nonstop juthatnak hozzá ehhez a szolgáltatáshoz a hívók, ami azt jelenti, hogy hetente 1500-2000 órában fogadjuk a hívásokat – magyarázta Dudás Erika. – Az elmúlt időszakban évente 170 000 és 200 000 közötti hívás érkezett hozzánk, és szintén az elmúlt 4,5 évben jelentősen nőtt a fiatal, tehát 18 év alatti hívóknak a száma. A legutóbbi időszak hívásaiból pedig egyértelműen kiderül, hogy az online tanulással kapcsolatos nehézségek, a párkapcsolati és generációs problémák mellett a veszteségek megélése is nagyon sok tizenéves számára okozott problémát.
A szakember kitért arra is: a Kapcsolj egyből! programtól kapott támogatásnak köszönhetően a LESZ jelentős technikai bővítéseket és fejlesztéseket tudott megvalósítani, ami nagy segítséget jelent az önkénteseik számára. A projekt támogatásával a szervezet jelenlegi működési protokolljának korszerűsítésére, valamint a különböző képzések folyamatos fejlesztésére is lehetőségük adódott.
Végül, de nem utolsósorban Dudás Erika kitért az elmúlt 4,5 évben megtartott szakmai rendezvényeik jelentőségére. Mint mondta, a toborzáshoz kapcsolódva részt vehettek különböző fesztiválokon, ahol különösen a fiatal korosztályt tudták megcélozni azzal, hogy beszélgettek a munkájukról. Emellett kifejezetten sikeres régiós, valamint országos találkozókat tudhatnak maguk mögött a Kapcsolj egyből! programnak köszönhetően.
„Kiemelt célcsoportként kezeljük a fiatalokat”
Farkas Imre, az Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség (IMSZ) elnöke személyesen nem tudott részt venni a konferencián, de Téglásy Kristóf, a projekt szakmai vezetője készséggel tolmácsolta az IMSZ első emberének gondolatait.
– Az Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség, mint a neve is mutatja, fiatalokkal, a 16 és 25 év közötti korosztállyal foglalkozik leginkább. Ez összecsengett a projekt terveivel, hiszen a megvalósíthatósági tanulmányunkban is leírtan és vállaltan kiemelt célcsoportként kezeljük a fiatalokat, mivel ők nagyon sok tekintetben különösen veszélyeztetett korosztályt, korcsoportot alkotnak – mutatott rá Téglásy Kristóf. – Nézhetjük akár a prostitúcióra kényszerítést a kapcsolati erőszak témájában, de nézhetjük a drog tekintetében is, hiszen tudjuk, hogy ezekben a kérdésekben legtöbbször a fiatalok kerülhetnek veszélyhelyzetbe. De tudok elrettentőbb adatot is mondani, ami sajnos a fiatalkorúak öngyilkosságainak a számát mutatja: a fiatal, 15 és 24 év közötti korosztálynál az öngyilkosság a közlekedési balesetek után a második leggyakoribb halálok – hívta fel a figyelmet a projekt szakmai vezetője.
Téglásy Kristóf kiemelte: az IMSZ vezetői és önkéntesei arra a szolgálatra tették fel az életüket, hogy e fiatal korosztály említett problémáinak felismerésében, megoldásában segítsenek. Ennek kapcsán Győrt hozta fel pozitív példaként, ahol annakidején az IMSZ (akkor még GYITOSZ néven) elindult. A szervezet működésének kezdetétől számított pár éven belül a városban közel nullára csökkent a fiatalkorúak öngyilkosságának a száma.
– Ez jellemzi, hogy ez a munka mennyire szükséges, mennyire fontos és szó szerint mennyire életet mentő – hangsúlyozta a szakmai vezető.
Van segítség!
– A krízis olyan feszült, fájdalmas állapot, mely fenyegetettség, kilátástalanság és elveszettség érzését okozza. Magában hordozza a pozitív és a negatív irányba történő változást is. Fordulópontot jelent az egyén számára, mely tovább terheli problémamegoldó kapacitását, elégtelenség érzését okozza. A krízis lehetséges kimenetele a megoldás, a kompromisszum, az ineffektív megoldás és az összeomlás – idézte a krízis hivatalos meghatározását projektzáró beszédében Téglásy Kristóf.
– A fenti, kicsit száraz megfogalmazás alapján sokszor nem is ismerjük fel, hogy az a helyzet, amiben éppen vagyunk, egy valós krízis helyzet – tette hozzá a projekt szakmai vezetője. – De ha felismertük, akkor nyilvánvalóan az imént felsorolt kimenetelek közül a megoldásban reménykedik mindenki, esetleg bizonyos, még felvállalható kompromisszumok révén. A Kapcsolj egyből! projekt olyan krízisszolgálatokat fejlesztett, segített, amelyek ennek a megoldásnak a szerves részei tudnak lenni. Persze, csak abban az esetben, ha a krízisbe került ember, vagy bárki, aki maga körül ilyen embert lát, felismeri, hogyan és hol érhető el a segítség. Mert van segítség! – hangsúlyozta az előadó.
A lényeg, mint mondta, itt is a részletekben rejlik, azaz abban, hogy mennyire tud egy átlagember a krízisek jeleiről és mennyire ismeri a segítő szolgálatok elérhetőségeit. A projekt indításakor az alapvető probléma nem a telefonos krízisszolgálatok „fejletlenségével” volt, hanem azzal, hogy az elérhetőségüket nagyon kevesen ismerték. Ezért első lépésként a nehezen megjegyezhető hivatalos projektnevet egy, a mindennapi életben könnyebben megjegyezhető és sokatmondó névre, a Kapcsolj egyből!-re keresztelték.
Miért éppen Kapcsolj egyből!?
– A projekt krízisszolgálatai közül mindnek egy kicsit más a feladata és a hatásköre, egy viszont mind a háromban közös: ez pedig az, hogy elsősorban telefonon nyújtanak segítséget. A Kapcsolj egyből! így kétféleképpen is értelmezhető: mint telefonkapcsolás, illetve mint az a pillanat, amikor egy krízishelyzet felismerésekor érdemes egyből kapcsolni.
Téglásy Kristóf szót ejtett a Kapcsolj egyből! képzéseiről, azok közül is kiemelte a gyermekvédelmi jelzőrendszer szakembereinek a képzését. Ugyanis elmondása szerint a gond sokszor a jelzőrendszer egyes tagjai közötti kommunikációban volt, illetve a kommunikáció hiányában, melynek következtében az adekvát segítséget nehezebben tudják megadni a hozzájuk fordulóknak.
– Ezért hiánypótló volt az a képzés, amit a jelzőrendszeri szakembereknek nyújtottunk, s melynek keretében háromnapos, bentlakásos kontaktcsoportban együtt dolgozott a rendőr, a kisgyermek nevelő, a bíró, az ügyész és a gyerekorvos. Ez azért volt fontos lépés, mert így meg tudták vizsgálni, ismerni egymás látásmódját, véleményét, lehetőségeit. Megértették például, hogy egy rendőr miért csak akkor mehet a helyszínre, amikor, vagy hogy egy kisgyermeknevelő miként gondolkodik arról, hogy szükséges-e rendőrt hívnia egy adott helyzetben. A visszajelzések alapján ez a módszer nagyon sokat segít abban, hogy a szakemberek a lehető leghatékonyabb segítséget tudják nyújtani.
A projektet hírességek és szakemberek is népszerűsítették
A képzések, a tananyagkészítés és megannyi szakmai munka mellett a Kapcsolj egyből! jelen volt minden olyan helyen és felületen, ahol csak tudott: lakossági kitelepüléseken, ifjúsági fesztiválokon, regionális és országos konferenciákon, és népszerűsítette az elérhető telefonszámokat Youtube-on, Facebook-on és a saját honlapján keresztül is. Emellett azonban szükség volt olyan emberekre, hírességekre is, akik segítették a projektet a saját, méltán megalapozott szakmai népszerűségükkel.
– Nagy örömünkre szolgált, hogy közülük mindenki első szóra, önzetlenül állt mellénk. Felismerték az ügy fontosságát és azt is, hogy nem a projekt a fontos, hanem az a segítség, amit a krízisszolgálatokon keresztül a bajba jutott emberek kaphatnak – hangsúlyozta.
Téglásy Kristóf kiemelte Arató Andrást, ismertebb nevén Hide The Pain Heroldot, akit a világ egyik talán legavatottabb nemzetközi szaklapja az évtized mém arcának választott. András végigkísérte a projektet, az ő szereplésével vitték sikerre az első kampányfilmjüket, de ott volt a lakossági kitelepüléseken, regionális konferenciákon, beszélgetett a köré sereglett fiatalokkal és a saját közösségi média felületén is szívesen vitte a projekt jó hírét és üzenetét.
A Kapcsolj egyből! projekt mellé álltak a könnyűzenei élet olyan kiválóságai is, mint Pásztor Anna, akivel a második kampányfilm készült, illetve Tóth Gabi énekesnő és Beck Zoli, a 30Y zenekar frontembere, akikkel pedig a chat funkció népszerűsítő spot-jai készültek. Ezek a spotok a social média felületeken is nagyon komoly, többszázezres eléréseket generáltak.
A projekt szakmai vezetője azokról a szakemberekről is említést tett, akik szakmai előadásokkal vagy interjúalanyként segítették a Kapcsolj egyből! munkáját. A legfontosabb, hogy úgy osztották meg az információkat, hogy ezek a laikus átlagemberek számára is fogyaszthatóak és érdekesek, figyelemfelkeltőek voltak.
A teljesség igénye nélkül megemlítette Hevesi Kriszta szexuálpszichológus, dr. Zacher Gábor toxikológus, sürgősségi szakorvos , dr. Tessényi Judit a szerencsejáték-függőség egyik legismertebb hazai szakértője, Villányi Gergő újságíró-pszichológus, a cyberbullying egyik vezető szakértője, Tari Annamária pszichológus, László Panna és Bouquet Gergő, a 2020-ban számos díjat nyert FOMO című film huszonéves főszereplő nevét, illetve Pál Feri atyát, aki mind lelkipásztorként, mind mentálhigiénés szakemberként állt a projekt mellé.
Amennyiben Ön vagy valaki a környezetéből segítségre szorul, hívja a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének ingyenesen, anonim hívható, 116-123-as számát, az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálatot a 06-80/20-55-20-as számon!