Hátrányt szenvednek azok a gyermekek, akiknek a szülei nem szereznek be már babakorban különféle fejlesztő játékokat?  

Szőke Gabriella

– Egyáltalán nem. Kimondottan fejlesztő játékokra azoknak a gyermekeknek van szükségük, akiknek a fejlődése nem a megfelelő ütemben halad. A legfontosabb, hogy a kicsik minél többet mozoghassanak szabadon, a friss levegőn és a szülő jelenlétén túl, megkapják annak kizárólagos figyelmét is. Sajnos sokan épp a különböző különleges, egyedül játszható játékokkal szeretnék kiváltani a figyelmet, pedig az sokkal lényegesebb.  

Honnan tudhatjuk, ha a gyermekünk fejlődése eltér a normálistól?  

– Az ingyenes védőnői státuszvizsgáltatok során ez azért az esetek többségében kiderül. Illetve, ha nyitott, receptív a szülő, akkor azt gondolom, ő is érzi, ha gond van. Minden félelmünket, észrevételünket érdemes megosztani a szakemberekkel, hiszen arra sajnos nincs mód, hogy a saját lakásunkban figyeljék meg a gyermekünket. Amikor egyértelművé válik, hogy fejlesztésre van szükség, sokszor látni lehet a szülőkön, hogy ez nem éri őket váratlanul. A mai szülők tájékozottak, érdeklődőek. Természetesen minél előbb derül fény a problémára, annál hatékonyabban lehet segíteni a felzárkózásban. Azonban megnyugtatok minden szülőt: ha csak első osztályos korban válik világossá, hogy gond van, még akkor is van mód mozgásfejlesztéssel, különböző módszerekkel a rendellenességek kiküszöbölésére. 

Nagyon népszerűek manapság az iskola előkészítő fejlesztések is. Ezekről mi a véleménye? 

– Kicsit speciális helyzetben vannak a mostani óvodások, hiszen a Covid miatt kevesebbet jártak óvodába, kevesebb a közösségi élményük. Azoknak a gyermekeknek, akiknek a fejlődése normális ütemben halad, nem szükséges ilyesmire járni. A legtöbb gyermeknek nem kell extra fejlesztés! Azt adjuk meg neki, amire ebben a korban a legnagyobb szüksége van: hagyjuk szabadon játszani, szaladgálni, hintázni, sarazni, fára mászni, töltsünk vele minőségi időt, beszélgessünk vele és dicsérjük minél többet. Erősítsük azt, amiben ügyes.  

Ha mégis fejlesztő játékot szeretnénk, melyik a jó választás? 

– Az, amelyik biztonságos és széleskörű felhasználási lehetőségei vannak. Ilyen például a labda, a fakocka, a különböző építő játékok, a lego és az ahhoz hasonló termékek. Ez utóbbiak, abban az esetben válhatnak be,  ha tényleg kreatívan alkot belőle a csemeténk, és nem csupán a leírás alapján összerakja az adott játékot, majd felteszi a polcra porosodni. Nagyon jók a szerepjátékok, az éneklés, a tánc és minden, ami a kézügyességet fejleszti. És persze, ne feledkezzünk meg a meseolvasásról, mesélésről.  

Melyek azok a játékok, amelyek kimondottan károsak lehetnek? 

– Minden olyan játék, ami sürgeti a gyermek fejlődését, az árthat. Erre a legjobb példa a járást segítő bébikomp. Nem tartom jónak azokat sem, amik a szülőt helyettesítik vagy amik nem a gyermek korosztályának megfelelőek. Sokan barkácsolnak otthon matatófalat. Amennyiben ez biztonságos, nagyszerű lehet, ám ha ezt odatesszük egy másféléves baba elé, aki még nem tudja beakasztani a reteszt vagy becsatolni a csatot, csak frusztrálódni fog, hiszen nincs sikerélménye. Ezen kívül talán nem is kell említenem, hogy a figyelemeltereléshez az egyéves kezébe nyomott telefon vagy tablet mennyire káros. Senki sem mondta, hogy a gyereknevelés nem fárasztó... Természetes, hogy a szülő is szeretne néha szusszanni egyet, azonban amikor az étteremben a pici órákig ül merev tekintettel a képernyő előtt, az minden, csak nem egészséges. Abban a helyzetben lehet, hogy kényelmes, ám biztosak lehetünk benne, hogy újabb problémákat fog magával hozni.      

Pedig már egészen kicsik számára is léteznek fejlesztőnek kikiáltott számítógépes, telefonra letölthető applikációs játékok ... 

– A számítógépes játékok bizonyítottan függőséget okoznak. A már kiskorban ilyesmikkel játszó gyermekek ingerküszöbe olyannyira megnő, hogy már nem fogja lekötni utána egy egyszerű manuális játék. És ez óriási probléma, ami csak fokozódni fog az évekkel. Iskoláskorban unalmasnak fogja találni a tanulást, az olvasást. Van egy bizonyos M-mel kezdődő videójáték, ami elméletileg kreatív, gondolkodásra késztet, építeni lehet benne. Elsőre jól hangozhat, de nincs jó hatással a fejlődő idegrendszerre, arról nem beszélve, hogy a valódi hús-vér kortárs kapcsolódásokat is gyengíti, különösen, ha mértéktelenül játszhat vele egy 7-8 éves kisiskolás. Nyilván bizonyos kor után már nem lehet teljesen tiltani, és az sem baj, ha néha bekapcsoljuk a tévét, de arra mindig figyeljünk oda, hogy a korának megfelelő tartalmat nézze, és szabjuk meg az erre szánt időkeretet. Lehet ez egy közösen eltöltött idő is, amikor beszélgethetünk a közös élményről. A tartalmak esetében a leglényegesebb, hogy ne legyenek erősek az ingerek és mellőzzék az agressziót. Az üldögélést pedig mindig váltsa valamilyen aktív, mozgásos program, lehetőleg a szabadban, ahol levezetheti a gyermek az esetlegesen felgyülemlett feszültséget.