Egy nemrég készült felmérésből kiderült, hogy a kerttel rendelkezők közel 60 százaléka szeretne egy éven belül komolyabb felújításba kezdeni a ház körül. A legtöbben a kerítésüket tervezik rendbe tenni. Kevesen tudják azonban, hogy a Lakásfelújítási támogatást igénybe vehetik a ház körüli térburkolat, az elavult kerítés teljes cseréjére és gépjárműtároló építésére is. Az állam által visszautalt összeget pedig akár visszaforgathatjuk a kert rendezésére, kerti eszközök vásárlására.

Térburkolat esetén is fontos a tervezés

– Térburkolat választáskor az első és legfontosabb lépés, hogy megnézzük, mekkora területet szeretnénk lefedni. Ez azért is lényeges, hogy ne kelljen a térburkolat széleinél a lapokat levágni. Tehát mondjuk a 20x20 centiméteres lapok lerakását lehetőleg ne egy 7,65 méter x 4,63 méteres terület lefedésén akarjuk megvalósítani – kezdi Kerekes Levente projektmenedzser, építőipari vállalkozó. – Térburkolatot letehetünk a ház köré úgynevezett csepegtető járdaként vagy sima járdaként, esetleg a kocsibeálló felé vezető útra. Számtalan féle térburkolat közül választhatunk, ezért a méretek megállapítása után döntsük el, hogy milyen anyagból szeretnénk megvalósítani az elképzelésünket. Vastagság és dizájn szerint is vannak különbségek: gyalogos forgalom esetén a 4 cm-es, személyautó esetén a 6 cm-es vastagság az ideális, egy 8 cm-es térbukolóra pedig akár még kamionnal is parkolhatunk (mosolyog). Az egyik legolcsóbb változat a Balaton hullámkő, ami nem egy különösen extra megjelenésű megoldás, de igen strapabíró. Mintában, színben is rengeteg féle változat közül választhatunk már, a szürkétől a barna-sárga-narancs árnyalatig. Csak a pénztárcánkon múlik, mire esik a választásunk.

Előzzük meg a süllyedést és gyomosodást

"Az előkészületek több ideig tartanak, mint maga a térkő lerakása."

– Jó, ha ismerjük a térburkolat lerakás lépcsőfokait, ugyanis, ha ezekből a kivitelező kispórol valamit, később süllyedéssel, gyomosodással vagy jegesedéssel, berepedezéssel kell szembenéznünk. Az első lépés a terület kiásása és a szegélyek elhelyezése, majd a sóder, kavics lerakása, ami nagyjából 10-20 cm vastagságú. Erre jön a 12-15 cm CKT beton, ami az említett süllyedéstől, gyomosodástól óvja a burkolatot. Majd 2 cm homok és a térkő lerakása, végül pedig a beseprő homok. Ez utóbbi az, amit a fugákba kell beseperni a folyamat legvégén – magyarázza az epitoabc.hu oldal tulajdonosa. – Az egész folyamat egy átlagos kocsibeálló esetében körülbelül 4 napot vesz igénybe, ezzel tudunk számolni. Az előkészületek több ideig tartanak, mint maga a térkő lerakása.

Kerítésből inkább újat

– Nagyon ritkán van lehetőség egy régi kerítést felújítani, amennyiben nem csak átfestésről van szó. Gyakran új alapozásra is szükség van, és ki kell vésni a régi kerítést. Az új kerítés készítésekor szokott kiderülni, hogy a régi kerítés nem a telekhatáron van. Azt javaslom, az első lépés az legyen, hogy hívjunk ki egy geodétát, aki elvégzi a kerítés precíz kitűzését – tanácsolja a szakember. – A második leglényegesebb dolog, hogy találjuk ki, milyen típusú kerítést választunk. Ezek után dönthetünk arról, hogy mekkora kapu, milyen postaláda és világítás kerüljön a kerítésünkre. A kapu lehet nyílókapu – ami jó, ha tudjuk, hogy közterületen nem nyílhat kifele, csak befele – tolókapu vagy úszókapu. Nézzünk körül és a helyigényeknek megfelelően válasszunk – ajánlja Levente.

"A nyílókapu közterületen nem nyílhat kifele, csak befele."

– Kerítések terén is nagy a választék. A legolcsóbb a drótháló kerítés, ami nem épp a legesztétikusabb megoldás, ezért inkább olyan helyekre szokták használni, ahol nem annyira látszik. Szintén olcsóbb a lemez kerítés, ami lehet famintás vagy egyszínű. Ezután következik a gabion kerítés, amikor fémrács keretbe díszes kavicsokat tesznek. Ezt követi a zsaluköves kerítés, ez esetben egy alaptestre vakolattal burkolt zsaluköves pilléreket teszünk, közéjük pedig alumínium vagy fa betéteket. Kellemes megoldás tud lenni, de a felülete sérülhet. A Leier Architektura kerítéskő egy olyan változat, ami a zsalukövekhez nagyon hasonló, de hasított, és ezáltal strukturált a téglák felülete, ez is nagyon népszerű. A kerítések esetében még fontosnak tartom megemlíteni, hogy a fedlapot ne spóroljuk le! Mivel drága, sokan lehagyják, pedig ez óvja a kerítést többek között az ázástól, ami, ha nincs, hamarabb tönkremegy.

Gépkocsibeálló – mobiltól az adókötelesig

Az Otthonteremtési támogatás igénybe vehető egy olyan nagyobb beruházásra is, mint a gépjárműtároló építése vagy gépkocsibeálló kialakítása.

– Persze ebben is vannak pénztárcakímélőbb megoldások. A legolcsóbb verzió a készen vehető mobilgarázs, amit egyszerűen csak online kiválasztunk, kiszállítanak és a cég összeszereli. Ennél eggyel komolyabb a fából készült fedett garázs, ami már közép árkategóriás. A legprofibb pedig a falazott szerkezetű garázs, ami a legdrágább, de a legtartósabb, legidőtállóbb is. Azt viszont tudni kell, hogy ennek a megépítéséhez tervezőre van szükség, sőt építési engedély, illetve adóköteles is. Gondoljuk át, hogy szeretnénk-e fűthető garázst vagy például fészert, ami nyilván nagyobb helyigényűvé teszi a gépkocsibeállónkat. Szintén fontos tudnivaló tervezés előtt, hogy tűzhatárra nem építhetünk semmilyen garázst, hiszen egy szomszédban esetlegesen kialakuló tűz könnyedén átcsaphat a garázson át a mi házunkra is. Tájékozódjunk, és csak azután hozzuk meg a számunkra legideálisabb, legköltséghatékonyabb döntést – mondja Kerekes Levente.