Növeli vajon az elégedettséget és a lojalitást, ha egy cégnél segítik a gyermeket nevelő munkavállalókat? Mi a tapasztalat általánosságban: motiváltak-e a cégek, hogy a munkavállaló jobban érezze magát a munkahelyén azzal, hogy az otthoni és a munkahelyi feladatait harmonikusabban tudja összeegyeztetni? Vagy még mindig a mennyiség és nem a minőség szemlélete él? A 2000. Családbarát Hely védjegy tanúsítvány átadása apropóján beszélgetett ezekről a kérdésekről Dr. Szuromi-Kovács Ágnes, a védjegyet létrehozó Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője és Erdei Kata, a tanúsítványt elnyert Richter Gedeon Nyrt. HR-igazgatója a Karc FM Paletta című műsorában.  

– Meglátásunk szerint egy családbarát céget az különböztet meg más cégektől, hogy ők átgondolják és kimondják: számukra fontos, hogy a munkavállalóik össze tudják egyeztetni a magánéletüket és a munkát. Mindez egy átgondolt stratégia része. Ha valamit átgondoltan és elkötelezetten teszünk, akkor arra jobban odafigyelünk, igyekszünk abban fejlődni, mindig jobbá és jobbá válni – véli Dr. Szuromi-Kovács Ágnes.

Az ügyvezető elmondta, hogy a Családbarát Magyarország Központ Családbarát Hely tanúsító védjegyére bármilyen szervezet jelentkezhet, amelyik családbarát módon működik.  

– Két kategóriában jelentkezhetnek a szervezetek: az egyik a munkahely, a másik szolgáltatóhely. Az előbbi kategóriában több mint 900, az utóbbiban pedig körülbelül 1100 védjegy-tanúsítottunk van – fejtette ki Dr. Szuromi-Kovács Ágnes. Úgy vélte, az előszűrő kérdőívük nagyon jó eszköz a szervezeteknek, hogy egy önellenőrzésen menjenek végig, és megnézzék, milyen családbarát intézkedéseket vezettek már be eddig.  

– Nagyon sokszor tapasztaljuk azt, hogy már sok jó intézkedés működik a munkahelyen, csak eddig még nem szedték ezeket csokorba. Az előszűrő kérdőív ebben segít – jelezte az ügyvezető.  

Kifejtette: az auditálás során négy szempontot vizsgálnak. Az egyik a tudatosság és elkötelezettség, illetve a családbarátság felvállalt kommunikációja. A második az, hogy mennyire áll a szervezet rugalmasan a munkavállalók igényeihez. Ezenkívül megnézik azt is, hogy milyen anyagi vagy egyéb juttatásokat biztosítanak a munkavállalóknak vagy az ő családtagjaiknak. Negyedik szempontként pedig megvizsgálják a különféle családbarát programokat, ami lehet egy karácsonyi vagy mikulás ünnep, vagy családi nap.

– Nem határozunk meg olyan konkrét kritériumokat, amelyeket feltétlenül teljesíteniük kell a szervezeteknek, hanem az összképet nézzük. Az összkritérium-rendszer teljes pontszámának minimum 30 százalékát kell elérni ahhoz, hogy a szervezet megszerezhesse ezt a minősítést – emelte ki a Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője.  

– Szigorú audit-folyamaton mentünk keresztül – osztotta meg tapasztalatait Erdei Kata, a 2000. védjegy tanúsítványt munkahely kategóriában elnyerő Richter Gedeon Nyrt. HR-igazgatója.  

– A Családbarát Magyarország Központ által összegyűjtött kérdések nagyon relevánsak, és sokféle szempontból vizsgálják azt, hogy milyen családbarát megoldásokkal rendelkezik egy cég. Számos ötletet kaptunk azzal kapcsolatban is, hogy milyen más intézkedéseket vezethetnénk még be azon felül, ami már van – fejtette ki a HR-igazgató. Meglátása szerint a családbarát megoldásokra azért van nagy szükség, mert azok növelik a munkavállalók lojalitását.  

– A technológiai változásoknak köszönhetően ma már gyakorlatilag bármikor, bárhonnan dolgozhatunk. Ennek van jó oldala, de van egy olyan vetülete is, hogy ennek köszönhetően összefolyik manapság a munka és a magánélet területe, és nagyon nehezen tartható a határ a két terület között. Emiatt a vállalatoknak is nagyobb felelősséget kell vállalniuk abban, hogy a kollégák magánéletében, felmerülő problémáiban segítsenek. Ez növeli a munkáltató és a munkavállaló közötti kölcsönös bizalmat és a lojalitást – részletezte Erdei Kata.  

Márpedig a munkavállalói lojalitás a HR-igazgató meglátása szerint egyre fontosabb szempont lesz a munkaadók körében.  

– Az értékalapú döntés mostanában nagyon felerősödött a cégválasztás folyamatában, és akkor is, amikor valaki úgy dönt, hogy a munkahelyén marad. A cégeknél a fluktuáció az elmúlt években nagyon megemelkedett, emiatt a dolgozói lojalitás az egyik legfontosabb feladat manapság a HR-esek életében – tette hozzá a Richter Gedeon Nyrt. HR-igazgatója.