– Rengeteg pozitív tapasztalattal és jó gyakorlattal a tarsolyunkban, október 21-én ünnepelhettük a Családbarát Hely tanúsító védjegy megújulásának első évfordulóját. A jeles alkalom apropóján összegeztük tapasztalatainkat, eredményeinket: a védjegyprogram 2019-es indulása óta csaknem kétezer szervezetet auditáltunk és a családbarát intézkedések több mint 300 ezer munkavállalóhoz értek el – számolt be az eredményekről a szakterület-vezető.

A Családbarát Magyarország Központ egyik legfontosabb vállalása, hogy segítse az egyensúly megőrzését a családi élet és a munka között. A szervezet három éve ítéli oda a Családbarát Hely tanúsító védjegyet munkahely, illetve szolgáltatóhely kategóriában. A tanúsításra Magyarország egész területéről jelentkezhetnek a verseny- és közszférából mikro-, kis-, közép vagy nagyvállalatok, valamint a nonprofit szektorból civil szervezetek, egyházi és közintézmények.

Együtt a családbarát megoldásokért

– A Családbarát Magyarország Központban egy 2019-es kormányhatározat alapján alakítottuk ki a Családbarát Hely tanúsító védjegy kritériumait, szabálykörnyezetét, és azóta működtetjük a rendszert – foglalta össze Somkutiné Bernek Éva. – Kezdetben az volt a fő szempont, hogy minél jobban elterjesszük a családbarát gondolkodást a társadalomban, így indulásként egy olyan rendszert dolgoztunk ki, amelynek könnyen teljesíthetőek voltak a feltételei.  

– Másfél év terepen szerzett tapasztalat után átértékeltük az addigi gyakorlatot, és 2020-ban, a pandémia idején fél év alatt teljesen átalakítottuk a szabályrendszert, valamint megújítottuk és átformáltuk a kérdőíveinket. Tavaly ősz óta, 2021. október 21-től a korábbi háromszintű rendszer helyett egy egységes, szigorúbb kritériumrendszeren alapuló tanúsítványt hoztunk létre és indítottunk útjára, megújult arculattal. Ehhez kapcsolódóan elindítottuk a tanácsadási szolgáltatásunkat is. Ha valamelyik tanúsításra jelentkező partner úgy érzi, hogy szükségük lenne a tanácsadóink által nyújtott ingyenes online támogatásra, kérheti a segítséget. Tanácsadáskor kap egyfajta áttekintést a szervezetében már meglévő családbarát intézkedésekről és eszközökről. Illetve, a folyamat során átnézheti az előszűrő kérdőívünket, így lehetőséget kap arra, hogy az abban felsorolt ötletekből merítsen és sikeresen beépítse azt a működésébe. Továbbá, felkészítjük a partnert egy sikeres auditvizsgálatra – összegezte a szakterület vezetője.

Jó gyakorlatok a mindennapokban  

Amikor egy szervezet, mint Családbarát Hely minősíttetné magát, a helyszíni auditálás folyamán a szakemberek a rugalmas foglakoztatás meglétét vizsgálják, illetve, hogy mit adnak a munkavállalóknak, a családjaiknak, és mindezt hogyan kommunikálják.

– Tekintettel arra, hogy a munkaerőpiacon verseny folyik a jó szakemberekért, a családbarát működés szempontját a munkáltatók sem hagyhatják figyelmen kívül – mondta Dr. Szuromi-Kovács Ágnes, a Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője. – Igazán hatékony akkor lesz egy cég, egy szervezet, ha nemcsak a megrendelői elvárásokat próbálja maximálisan kiszolgálni, hanem azok teljesítéséhez olyan környezetet teremt, ami inspirál, munkára ösztönöz. Ebben kell megtalálniuk az egyensúlyt a munkaadóknak, hasonlóan ahhoz, ahogy a munkavállalóknak kell megtartaniuk a család és a munka közötti arányokat.

Egyre nagyobb az érdeklődés

A két éven keresztül érvényes tanúsítvány hitelesen igazolja a szervezet családbarát szemléletű működés iránti elkötelezettségét, valamint az ennek megvalósításáért tett alapvető intézkedések meglétét.

– Eddig összesen 300 ezer munkavállalót értünk el azokon a szervezeteken keresztül, amelyek már megkapták a tanúsítványt – fogalmazott Annus Gábor, a Családbarát Magyarország Központ szakmai igazgatója. – Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a munkáltatók részéről, ez pedig újabb jelentős lépés afelé, hogy minél többen dolgozzanak családbarát helyen.

Jelentős mérföldkő előtt

A Családbarát Magyarország Központban egy héttagú csapat foglalkozik a családbarát szemléletet kifejező tanúsító védjegyekkel. A 2019-es kezdetektől az auditorcsapat tagja Gebauer Balázs, Fábián Ildikó Aranka és Ludányi Gábor pedig a védjegyprogram megújításakor csatlakozott a csapathoz. Ők vesznek részt a helyszíni auditokon, ahol a dokumentumok és a tárgyi feltételek, illetve az előszűrő kérdőíven jelöltek ellenőrzése, szemrevételezése történik. A gárda oszlopos tagja a toborzóként dolgozó Giczi Árpád, aki a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének alelnökeként, a két szervezet együttműködése óta része az olajozottan működő gépezetnek. Kutrucz Ágota képzésszervező a tréningek, workshopok megvalósításában vesz részt, valamint a tanúsítványok kiadásáért felel, Szabó-Szalai Zsuzsanna pedig az online tanácsadással és a teljes adatbázis naprakészen tartásával foglalkozik. Ezt a héttagú csapatot fogja össze a szakterület vezetője, Somkutiné Bernek Éva, aki a jól szervezett munkáért felelős. Feladata bőven akad, mert a Családbarát Magyarország Központ 2022 márciusától képzéseket, tanácsadásokat is szervez az arra jelentkező vállalatok és intézmények számára.

– Túl vagyunk 129 tanácsadáson, 1994 auditált szervezeten, amelyből ráadásul 741 az elmúlt egy évben kapta meg a tanúsítványt – ismertette Somkutiné Bernek Éva. – Rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk az évek alatt, számtalan jó gyakorlatot láttunk, az auditor kollégáink rendszeresen megosztják benyomásaikat, meglátásaikat, miután visszaérkeznek az ország valamelyik szegletéből. Már kitűztük a következő célt is: 2023. januárjában szeretnénk kiosztani a 2000. Családbarát Hely tanúsító védjegyet!