A Családbarát Magyarország Központ 2019 óta ítéli oda a Családbarát Hely tanúsító védjegyet  munkahely,illetve szolgáltatóhely kategóriában. A tanúsításra Magyarország egész területéről jelentkezhetnek a verseny- és közszférából mikro-, kis-, közép vagy nagyvállalatok, valamint a nonprofit szektorból civil szervezetek, egyházi és közintézmények.

Most Csillag Zsolttal, a Pannon Egyetem kancellárjával beszélgettünk annak apropóján, hogy az egyetem másodszor érdemelte ki a Családbarát Munkahely tanúsítványt.

1. Mi motiválta akkor, amikor ezt a pályát választotta? Szerepet játszott ebben példakép vagy megerősítő, támogató háttér?

Hazudnék, ha azt állítanám, hogy tudatosan erre a pályára vagy méginkább, hogy erre a pozícióra készültem. Amikor az egyetemi éveim alatt bekerültem a Hallgatói Önkormányzatba, onnantól kezdve kezdtem el jobban megismerni az intézmény működését, és magát a felsőoktatás rendszerét. Ahogy lépdeltem felfelé a HÖK-ben majd a HÖOK-ban a ranglétrán, egyre inkább szélesedett a látóköröm, és egyre jobban megszerettem ezt a szektort. Természetesen sokat jelentett az időközben megismert egyetemi vezetők személyisége, valamint az a támogató légkör, ami a Pannon Egyetemet mindig is jellemezte.

2. Melyik, vezetőként hozott döntésére a legbüszkébb? 

Ez egy nehéz kérdés, pláne, hogy az igazán nagy volumenű döntések eredményét sokszor csak évekkel később lehet objektíven megítélni. Ha mindenképpen egy szituációt kell kiemelnem, akkor talán a nemrég lezajlott energetikai fejlesztések során/közben meghozott döntésre vagyok a legbüszkébb, amikor is úgy határoztam, hogy a központi kampuszunkon teljes mértékben elektromos fűtési rendszerre állunk át, a korábbi földgázzal működő helyett. Ezzel pénzügyileg és működtetési szempontból is sokat nyertünk. 

3. Milyen jó gyakorlatokat tapasztalt a munkahelyén kívül, amelyeket aztán be tudott építeni a szervezet életébe?

A múltamból adódóan sok dolgot „hoztam magammal” a Hallgatói Önkormányzatban és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájában megszerzett tapasztalatokból. Ezek a jó gyakorlatok elsősorban nem konkrét módszertanra vagy szituációra vonatkoztak, hanem egyfajta szemléletre a csapatmunka és a heterogén szervezetek vezetése kapcsán. 

4. Családbarát szempontból miben egyedi az önök szervezete?

Talán a legnagyobb különbség, hogy a családbarát – de mondhatnám úgy is, hogy a „munkaerőbarát” – környezet a Pannon Egyetemen nem egy „divatos” felülről irányított szemlélet, hanem a szervezet minden szintjét átható igény és gondolkodásmód. Ez azért nagyon fontos, mert amikor arról beszélünk, hogy milyen új szolgáltatásokat vagy fejlesztéseket tervezünk, akkor ez nem egy külön „topic”, hanem a normál napi működés része.   

5. Mi a munkahelyéhez kötődő legszebb emléke?

Szerencsésnek tartom magam, mert sok szép emléket gyűjtöttem össze az évek során, köszönhetően annak, hogy remek emberekkel dolgozom együtt, és ezek a remek emberek egy nagyon jó kollektívát alkotnak. Bocsássák meg nekem, de nem lenne sportszerű, ha egyet kiemelnék közülük.

6. Milyen családbarát intézkedés megléte a legfontosabb az ön számára?

Úgy fogalmaznék, hogy az az „intézkedés csomag” a legfontosabb, amivel biztosítani tudjuk a Kollégáink számára, hogy a lehető legnagyobb rugalmassággal tudják kezelni az időbeosztásukat. Ide tartoznak a különböző munkarendek (általános, rugalmas, kötetlen), valamint a széles körben biztosított home office ill. távmunka lehetőség.

7. A családbarát szemlélettel összefüggésben milyen tanácsokkal látna el más döntéshozókat, ha családbarát fejlesztésekben gondolkodnak?

Véleményem szerint a legfontosabb, hogy vegyük észre: egy szervezet legértékesebb, legnehezebben pótolható erőforrása a jól képzett, a munkahely iránt lojális munkavállaló. Minden olyan intézkedés hasznos, ami úgy képes növelni a munkavállaló elkötelezettségét, hogy közben nem jelent a szervezet számára aránytalanul nagy terhet. Eddigi tapasztalataim alapján a legnagyobb elégedettséget kiváltó fejlesztések nem feltétlenül kerülnek sokba a munkáltatónak, az a „titok”, hogy értő figyelemmel kell lenni a személyes igények iránt. A munkavállalónak tudnia kell, hogy ha van ötlete/kérése, akkor azt a munkáltató meghallgatja, és a lehetőségekhez mérten figyelembe veszi.   

8. Ön személy szerint mennyire találja meg az egyensúlyt a hétköznapok során a munka és a magánélet között?

Bár a kancellári munkakör meglehetősen összetett és intenzív, ezt többnyire nem teherként élem meg. Egyrészt szeretem, amit csinálok, másrészt az évek során megtanultam különválasztani a munkát és a pihenést, így az irodai kihívásokat, esetleges nehézségeket nem „viszem haza” fejben.

9. Van-e olyan intézkedés, amelyet feltétlenül be szeretne vezetni „házon belül”?

Több is. A közeljövő egyik legnagyobb célja például, hogy a munkavállalóink számára egy komlpex, 21. századi színvonalú egészségügyi csomagot tudjunk biztosítani munkakörökre, életkorra és nemre optimalizálva, ami messze túlmutat a klasszikus üzemorvosi szolgáltatásokon.

10. Ha lehetne három ötlete, javaslata, amelyek megvalósításához mindent megkapna, mik lennének azok?

Amennyiben a kérdés a Pannon Egyetem működésére vonatkozik:

  1. AI vezérelte – tetszőleges nyelven tudó – ügyfélszolgálati rendszer minden olyan területen, amit az egyetem hallgatói és alkalmazottai igénybe vesznek a tanulmányaik és a napi munkavégzés során.
  2. 100%-ban online/elektronikus ügyintézés a hallgatók egyetemi tanulmányai és az intézmény működtetése/üzemeltetése során egyaránt.
  3. 100%-ban „önellátó” intézmény létrehozása az energiafelhasználás szempontjából.