A Családbarát Magyarország Központ égisze alatt működő Gyermekút Módszertani Központ szakmai vezetője a Duna tv Család-barát magazinműsorában hangsúlyozta, hogy a döntés meghozatalában sok tényező játszhat szerepet, a változó körülmények mellett még mindig fontos szempont a tanítónő személye, az, hogy mennyire van biztonságban a gyermek az iskolában, illetve, hogy mennyire van közel az intézmény. 

Hozzátette: az iskola közelsége arra is nagy hatással van, hogy mikor tud önállóbbá válni a gyermek, és egyedül menni az iskolába.  

A Gyermekút Módszertani Központ szakmai vezetője azt tanácsolta, hogy az iskola kiválasztásának folyamatából ne zárjuk ki a gyermeket. Fontos, hogy ő is lássa az iskolát, ahova később járni fog, és megtapasztalja az atmoszféráját.  

– Ha ellátogatunk egy nyílt napra, akkor érdemes nemcsak a tanítónő tanítási módszerét figyelni, hanem azt is, hogy az órán részt vevő gyerekek hogyan viselkednek, mennyire érzik jól magukat – javasolta Dr. Kereki Judit.

A tagozatválasztással kapcsolatban megjegyezte: egyes gyerekekben vannak olyan tehetségcsírák és olyan képességek, amelyekre érdemes odafigyelni és a fejlesztését támogatni. Vannak azonban köztük olyan gyermekek, akik kevésbé viselik jól a fokozott terhelést.  Ha tisztában vagyunk a gyermekünk személyiségével, ismerjük őt, akkor nagyobb eséllyel tudjuk a neki megfelelőbb iskolát választani. Az lebegjen a szemünk előtt, hogy kisiskoláskorban még fontos szerepe van a mozgásnak, játéknak, ez legyen biztosítva a választott iskolában – tanácsolta.
 

Kiemelte: nagyon fontos a gyermek véleménye is, mert ha ő jól és biztonságban érzi magát az iskolában, akkor a mi napjaink is jobban telnek a munkahelyen, mivel tudjuk, hogy jól érzi magát a gyermekünk.  

– Ha viszont nem sikerülne jól az iskolaválasztás, és nehézségek merülnek fel, akkor érdemes körbejárni a problémát és elbeszélgetni a pedagógussal arról, hogy otthon milyen jelzéseket ad a gyermekünk és mit lát ő a napi viselkedésében. Vele együttműködve találjuk ki, hogy mi lenne a jó megoldás a gyermeknek. Ha pedig semmilyen változtatás nem működik, akkor érdemes elgondolkodni az iskolaváltáson is – véli a Gyermekút Módszertani Központ szakmai vezetője.

A műsor nézői a többi között arról kérdezték telefonon a szakértőt, hogy mi a teendő, ha a gyermekük még nem elég érett az iskolakezdéshez. Ezzel kapcsolatban Dr. Kereki Judit elmondta: január 18-ig adhatók be azok a kérelmek az Oktatási Hivatalhoz, amelyben kéri a szülő, hogy még egy évet az óvodában tölthessen a gyermeke. A szakember azt tanácsolta, hogy mielőtt benyújtják a kérelmet, konzultáljanak a szülők erről a kérdésről az óvodapedagógussal.