„Mindig nyitva áll a vezetők ajtaja!”
Szerző:Szabó Péter Ádám2023. 07. 03.Családban élni jóVédjegypartnerek
– Nagyon szép emlék számomra a Kiemelkedően Családbarát Hely díj átvétele, mert tudom, mennyi munka van az elismerés mögött – mondja a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. HR-igazgatója, Farkas Attila.
A Családbarát Magyarország Központ 2019 óta ítéli oda a Családbarát Hely tanúsító védjegyet munkahely, illetve szolgáltatóhely kategóriában. A tanúsításra Magyarország egész területéről jelentkezhetnek a verseny- és közszférából mikro-, kis-, közép vagy nagyvállalatok, valamint a nonprofit szektorból civil szervezetek, egyházi és közintézmények.
A két éven keresztül érvényes tanúsítvány hitelesen igazolja a szervezet családbarát szemléletű működés iránti elkötelezettségét, valamint az ennek megvalósításáért tett alapvető intézkedések meglétét.
Cikksorozatunkban tíz kérdést teszünk fel Családbarát Hely tanúsító védjeggyel elismert vállalkozások, szervezetek vezetőinek. Válaszaikból olyan megvalósított ötleteket, fejlesztéseket, jó gyakorlatokat ismerhetünk meg, amelyekre példaként is tekinthetünk.
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. 2009-ben vette át a hajdúsági város autóbuszos közösségi közlekedésének üzemeltetését. A vállalat villamos, trolibusz és autóbusz járatain éves szinten csaknem 105 millió ember utazik, miközben a cég 630 ember számára biztosít megélhetést. Tíz éve vezeti a szervezet HR területét Farkas Attila, aki kétgyermekes édesapaként leginkább a természetben töltött idő által tud feltöltődni.
Mi motiválta akkor, amikor ezt a pályát választotta? Szerepet játszott ebben példakép vagy megerősítő, támogató háttér?
– Úgy érzem, nem én választottam pályát, hanem a pálya engem. Sokkal hamarabb kezdtem el szervezetfejlesztéssel foglalkozni, minthogy bekerültem egy humánerőforrás struktúrába. A gyakorlati ismeretekkel párhuzamosan aztán rendszereztem is a megszerzett tudást. Eredetileg van egy magyartanári diplomám, egy kommunikációs PR-marketing szakirányú végzettségem és a legkésőbbi egy humánerőforrás- és szervezetfejlesztő menedzser diploma. Édesapám 72 évesen a mai napig tanít, miközben édesanyámmal együtt tréningeket szerveznek fiataloknak, úgyhogy volt előttem pozitív családi minta. Az emberekkel való bánásmód tekintetében számomra ők voltak a példa.
Melyik, vezetőként hozott döntésére a legbüszkébb?
– A nehezen meghozott döntéseinkre vagyok a legbüszkébb. A világjárvány óta nagyon sokat kell küzdenünk azért, hogy a dolgozóinknak biztos hátteret teremtsünk. PhD-hallgatóként és gyakorló szakemberként is szeretném bizonyítani, hogy hosszú távon a munkavállalók meg nem tartása károsabb, mint ha átmenetileg nehézségeket visel el a vállalat. Az ebbe a döntésbe való beleállás mindenképpen kiemelkedő jelentőségű. A bizonyító erejű kutatás még zajlik, de bizakodó vagyok.
Milyen jó gyakorlatokat tapasztalt a munkahelyén kívül, amelyeket aztán be tudott építeni a szervezet életébe?
– Rengeteg pozitív tapasztalatunk van, szerencsére mindenhol vannak jó gyakorlatok, amelyeket a legtöbb munkáltató magára szabhat. A mi esetünkben is számos olyan ötlettel találkoztunk, amelyet beépítettünk – akár országos, akár regionális példa alapján is. Úgy látom, hogy a legtöbb HR-s kolléga igyekszik megfelelő szemlélettel közeledni a munkavállalókhoz, abban van inkább különbség, milyen technikai megoldások vannak arra, hogy bevonják őket a folyamatokba. Ha egy munkáltató eljut a kompetenciájának a határáig, amíg segíteni tud, fontos, hogy utána is irányt tudjon mutatni a megoldáshoz vezető úton. Ennek a kialakítása nálunk most van folyamatban.
Családbarát szempontból miben egyedi az önök szervezete?
– Jelentős fejlődésen mentünk keresztül az elmúlt években. Kezdetben 300-as munkavállalói létszámmal indultunk, de volt, amikor a 700 főt is elérte a dolgozóink száma. Egy kisebb szervezet mindig családiasabb, ezeket az értékeket azonban sok munkával sikerült átmentenünk a nagyobb struktúrába is. Sokszor elbukik ez a folyamat, de szerencsére nálunk sikeresnek mondható, kimondottan figyelünk az egyének igényeire, nem automatizált minden rendszer és megmaradtak az őszinte, nyitott emberi kapcsolatok. A vezetők ajtaja valóban mindig nyitva áll a munkavállalók előtt.
Mi a munkahelyéhez kötődő legszebb emléke?
– Egy nagy projekt végigkísérése mindig csodálatos élményként marad meg bennem. Amikor beindítottunk egy új villamosvonalat, és a képzésektől kezdve a felvételekig egy rendkívül összetett kihívásnak kell megfelelnünk, annak a folyamatnak a sikeres lezárása nagy boldogságot okozott. A csapatom és a fejlődése is sokszor szerez szép pillanatokat, de ilyen szerencsére sűrűn előfordul. Legfrissebb élményként pedig a Kiemelkedően Családbarát Hely díj átvételét említhetem, mert tudom, mennyi munka van az elismerés mögött.
Milyen családbarát intézkedés megléte a legfontosabb az ön számára?
– Fontosnak tartom, hogy a meddőséggel kapcsolatos orvosi kezelések támogatására nyitottak és érzékenyek legyenek a vezetők. A kezelések idejére pedig biztosítsák a munkaidőkedvezményt.
A családbarát szemlélettel összefüggésben milyen tanácsokkal látna el más döntéshozókat, ha családbarát fejlesztésekben gondolkodnak?
– A fiskális politika és az infrastruktúra fejlesztése is hangsúlyos, de ugyanilyen fontos a humánerőforrásba való tudatos befektetés is. Ezt mindig szem előtt kell tartani.
Ön személy szerint mennyire találja meg az egyensúlyt a hétköznapok során a munka és a magánélet között?
– Úgy érzem, jól megtalálom az egyensúlyt, és ebben a kollégáim is partnerek. Jól működnek nálunk a döntési folyamatok, ha szabadságon vagyok, például egyáltalán nem keresnek, így könnyebb a kikapcsolódás is. Sokrétű a munkám, de kiemelten fontos, hogy elég időm jusson a családra. Akár egyedül, akár a családdal számomra főleg a nyugalom és a természet közelsége az igazán pihentető. A feleségemmel és a gyerekekkel is tudatosan figyelünk arra, hogy megfelelő minőségi időt töltsünk egymással.
Van-e olyan intézkedés, amelyet feltétlenül be szeretne vezetni „házon belül”?
– A kommunikáció fejlesztését tartom most a legfontosabbnak, hogy minél közvetlenebbül, hatékonyabban el tudjuk juttatni az üzeneteket a munkavállalóknak – és ez a folyamat fordítva is működjön.
Ha lehetne három ötlete, javaslata, amelyek megvalósításához mindent megkapna, mik lennének azok?
– Elsősorban a humánerőforrás képzésére, a kommunikációra és a bérek fejlesztésére koncentrálnék.