Óvjuk okosan a kicsiket a reklámoktól!
Szerző:Brand Tester2019. 05. 09.Kisgyermeket nevelünk
A reklámok manipulatív hatása a gyermekeknél érvényesül a legerősebben – derül ki az Amerikai Pszichológiai Társaság vizsgálatából. Azonban van megoldás arra, hogy tudatosabbá tegyük a legkisebbeket a médiafogyasztásban.
A 4-5 évesnél kisebb gyermekek nem tudnak különbséget tenni a reklám és a mesefilm vagy egyéb médiatartalmak között, emellett, nem képesek értelmezni ezek realitáshoz fűződő viszonyát. Csak 9-10 éves korukban válnak elég éretté ahhoz, hogy megkülönböztessék a fikciót a valóságtól, valamint, hogy meglássák az ok-okozati összefüggéseket. A Brand Tester élménypark a megelőzésre és a reklámtudatosságra biztatja a szülőket.
„Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, hogy a reklámok nehezen értelmezhetők a gyermekek számára. Nem látják át, hogy a reklám célja elsősorban a termék népszerűsítése a vásárlásra ösztönzés. A mai gazdasági és kommunikációs trendeket figyelembe véve, nem számíthatunk arra, hogy kevesebb reklámmal fogunk találkozni, éppen ellenkezőleg, újabb és egyre kreatívabb megoldások születnek arra, hogy egy márka hogyan kerüljön közelebb a fogyasztóhoz. A legkézenfekvőbb, ha a gyermekeket megtanítjuk arra, hogyan értelmezzék a reklámokat és váljanak egyre tudatosabbá.” – magyarázza Czagány Alexandra a Brand Tester márkatesztelő park főszervezője.
• Igyekezzünk elkerülni, hogy a gyerek „ott felejtődjön” a televízió előtt, mivel, ha minden tartalmat egyedül kell befogadnia, könnyen kiszolgáltatottá válik azok hatásának!
• Ha van rá lehetőségünk, azonnal magyarázzuk el az adott reklámot! A bizalmi partnert a szülők jelentik a gyermekek számára, így a személyes példák és közvetlen magyarázatok nagyon sokat segítenek a látottak értelmezésében.
• Az interneten található tartalmakhoz használjunk szűrőprogramokat!
• Kérdezzük meg gyermekünket, miről mit gondol, és ha szükségesnek érezzük, próbáljuk meg kipuhatolni, minek hatására alakult ki benne az a bizonyos kép!
Tény és való, hogy az internet és a közösségi média korában egyre nehezebben nyomon követhető, hogy a gyermekek milyen tartalmakkal, esetünkben reklámokkal találkoznak. Az azonban már bizonyított, hogy az eltiltás nem működik, sőt éppen az ellenkezőjét tudjuk elérni vele. Érdemes a hangsúlyt a megelőzésre helyeznünk és egy olyan bizalmas és türelmes kapcsolatot kialakítanunk gyermekeinkkel, amelyben bátran fordulhatnak hoznánk bármivel, ami foglalkoztatja őket.