Proszonyák Ida, a Borostyánvirág Alapítvány égisze alatt működő Dél-dunántúli Regionális Krízisambulancia vezetője negyven éve végez segítői munkát, és több mint két évtizede foglalkozik a kapcsolati erőszak áldozataival. Elhivatottságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy interjúnk készítésekor is épp online tanácsokat ad egy érintettnek, ezért kér tőlem még 10 percet, mielőtt belevágunk a beszélgetésbe.   

– A Covid időszakában kényszerültünk abba a helyzetbe, hogy személyes találkozó híján online lehetőséget keressünk a kliensekkel való kapcsolattartásra, ezt a mai napig alkalmazzuk is. Sokan nem tudják kivitelezni a személyes vagy telefonos segítségkérést; számukra megoldás a Skype-on vagy Messengeren történő tanácsadás. Jómagam tizenhat évig körzeti és iskolai védőnő voltam, azt követően pedig szociális munkásként, családok átmeneti otthonában és krízisközpontban dolgoztam. 2016-ban írták ki azt a pályázatot, amiben nagy lehetőséget láttunk; szerettünk volna ambuláns módon támogatást nyújtani azok számára, akiknél a kapcsolati erőszak problémája jelen van. A pályázatot elnyertük és 2018 januárjában, az országban elsőként létrehoztuk a kaposvári krízisambulanciát, amely segítséget nyújt az érintetteknek. Az elmúlt öt évem legnagyobb kihívása volt felépíteni ezt a vadonatúj szolgáltatást. 

Mindig lehet jobb!  

– Minden élethelyzetnek megvannak a maga nehézségei, viszont a kapcsolati erőszak áldozatainak azért nehezebb, mert a probléma sokszor a közvetlen környezet előtt is rejtve marad – hangsúlyozza Ida. – A szakmában dolgozó valamennyi kollégám szívvel-lélekkel segít, és minden esetben azt az üzenetet közvetíti, hogy segítséget kérni nem szégyen, és mindig lehet jobb! Természetesen nem vitás, hogy nehéz kitörni egy bántalmazó kapcsolatból, viszont mi segíthetünk nekik. Minél előbb kérnek segítséget az érintettek, annál inkább elkerülhető, hogy kritikussá – ne adj’ isten végzetessé – váljon az erőszak.  

Félnek segítséget kérni  

A krízisambulancia vezetője elmondja, hogy mindig egyéntől függ, ki mikor veszi észre, hogy bántalmazó kapcsolatban él.  

– Sokan évtizedek múltán döbbennek rá, hogy a partnerkapcsolatuk erőszakos elemeket tartalmaz. Ugyan érzik, hogy valami nincsen rendben, de elbagatellizálják és elviselik a bántalmazást, sőt, van, hogy felmentést is adnak a bántalmazónak. Olyan is előfordul, hogy az áldozatot annyira korlátozza a partnere, hogy segítséget sem mer, vagy nem is tud kérni. Mi minden erőnkkel azon vagyunk, hogy ezt a félelmet eloszlassuk, ezért is alakítottuk ki úgy a krízisambulanciát, hogy az egy központi és könnyen megközelíthető helyen legyen. Bárki, aki úgy érzi, hogy „benézne” akár csak egy kis időre is, mi ott leszünk! Szeretnénk tudatosítani mindenkiben, hogy az erőszak semmilyen kapcsolatban nem elfogadható és mindig van segítség.  

– Ha úgy látjuk, hogy nagyobb a baj, az áldozat közvetlen veszélyben van, az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálathoz irányítjuk őket, akik segítenek abban, hogy védett szálláson kapjon segítséget az áldozat – tette hozzá. 

Online vagy személyes beszélgetés 

Az első lépés mindig a segítségkérés, amit e-mailben, telefonon vagy személyesen kezdeményezhet az áldozat.  

– A legjobb az, ha személyesen találkozunk. De ez nem könnyű, hiszen a bántalmazó sokszor verbális és/vagy fizikai erőszakot alkalmazva teljesen elszeparálja áldozatát, ezért igyekszünk lépést tartani a virtuális térben is. Az online beszélgetés körülbelül másfél órán át tart, ahol megismerkedünk az érintettel, feltárjuk a probléma súlyosságát, majd kiértékeljük a helyzetet, és megtárgyaljuk a következő lépést. Igény szerint térítésmentesen kínálunk pszichológusi, jogi és bűnmegelőzési tanácsadást is, illetve segítünk elindítani a feljelentési procedúrát.  

A béke mindenek felett  

– Előttem van egy közel 60 éves nő példája, aki fizikai, lelki és gazdasági bántalmazottként élte le az egész életét. A férje anyagilag teljesen kiszipolyozta, így nem maradt semmije. Számára viszont nem is az igazságszolgáltatás volt a fő cél, hanem hogy végre békében és nyugalomban élhessen. Sok áldozat mindent beáldoz annak érdekében, hogy végre nyugta legyen, és már az is előrelépés számára, ha van hol laknia. Ennek a hölgynek egy hosszan tartó lakhatási lehetősséggel tudtunk segíteni, aminek végtelenül örült, az élete pedig végre egyenesbe jött.  

Kérjünk segítséget! 

Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) elsőrendű célja, hogy segítséget nyújtson a kapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás, az emberkereskedelem, így a prostitúcióáldozatainak, és szükség esetén gondoskodjon az elhelyezésükről.  

Az OKIT anonim módon, a nap 24 órájában – Magyarország területéről vezetékes és mobiltelefonról egyaránt – ingyenesen hívható a 06 80 20 55 20-as telefonszámon. Mindemellett, amennyiben Ön vagy valaki a környezetében kapcsolati erőszak áldozata, segítséget kérhet a Szolgálattól az okit@csalad.hu e-mail címen is. 

Amennyiben Ön vagy valaki a környezetéből úgy érzi, túl sok a teher, nincs remény, hívja anonim módon, ingyenesen a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének 116-123-as számát.  

Segélytelefon: 06/80-20-55-20 

E-mail: okit@csalad.hu.hu 

Weboldal:www.okit.hu