Az OKIT munkatársai nap mint nap végighallgatják azokat a megrázó emberi történeteket, amelyekről mi, átlagemberek leginkább csak a hírekből értesülünk. A szolgálat egyik szakemberével beszélgettünk arról, hogy milyen tulajdonságokra van szüksége ahhoz, hogy a segítségnyújtás után a magánéletéből ki tudja zárni a napközben hallottakat, és mi motiválja hosszú idő után is abban, hogy a vonal túlsó végén fogadja az áldozatok hívásait.  

– Éppen 9 éve dolgozom a szolgálatnál – kezdi történetét az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat telefonos munkatársa. – Korábban a gyermekjólléti alapellátásban, a gyermekvédelmi szakellátásban dolgoztam, így amikor ide kerültem, motivált az, hogy az ellátórendszert már jól ismertem. Akkoriban munkahelyváltásban gondolkodtam, így lelkesen megpályáztam ezt a lehetőséget, amit a mai napig jó döntésnek tartok – teszi hozzá mosolyogva. 

Itt máshogy mérik a sikert  

Az OKIT telefonos munkatársa elismeri, hogy gyakran hullámvasútként éli meg a napi munkát.

– Vannak nagy magasságok és mélységek, érzelmileg is, a sikert itt máshogy kell mérni. Minden alkalom, amikor tudok tenni azért, hogy egy áldozat akár fizikálisan, akár lelkileg ki tudjon mozdulni a nehéz helyzetéből, siker számomra. Már az is az, ha akár csak a felismerés megfogalmazódik benne, hogy változtatni kellene. A napi munkafolyamatban az egészen pici dolgoktól a konkrét menekítésig minden olyan esemény, ami segítséget nyújt az áldozatnak, sikerélmény. Ez tölt fel minden egyes alkalommal, ezért érdemes itt lenni – mondja.  

Az áldozat sem mindig kész arra, hogy elfogadja a segítséget 

– Vannak olyan esetek is, amikor nem tudok érdemben segíteni – teszi hozzá. – Ennek egyik oka lehet, hogy az áldozat még nincs abban a fázisban, hogy készen álljon a menekülésre vagy tudatosodjon benne a valódi helyzete. Amikor úgy hív fel valaki, hogy érzése szerint nincs rendben a párkapcsolata, akkor elkezdünk beszélgetni. Kiderülhetnek egyértelműen bántalmazó dinamikára utaló jelek, amelyek mentén szépen és tisztán azonosítható lehet egy bántalmazó kapcsolat. Ilyenkor nyilván a beszélgetés mélységétől, a telefonáló érzékenységétől függően ezt visszajelzem neki. Nagyon fontos része a munkánknak, hogy megismertetem a telefonálókkal a lehetőségeket, hogy hova fordulhatnak segítségért és ajánlok szakirodalmat is – magyarázza az OKIT munkatársa.

Előfordul, hogy az áldozat még nem szeretné tudatosítani és kimondani, hogy bajban van, vagy nem áll még készen a menekülésre.   

– Ilyen helyzet keletkezhet például, amikor a felnőtt gyerek bántalmazza az idős szüleit. A szülő tudja, hogy ez így nincs rendben, de amikor tájékoztatom a lehetőségeiről, akár a hatósági lépésekről, akkor általában visszavonulót fúj, mondván, nem fog a saját gyereke ellen feljelentést tenni. Annak ellenére, hogy a fia/lánya rendszeresen, olykor súlyosan bántalmazza, elveszi a pénzét, bezárja, stb. Ilyenkor abban tudunk segíteni, hogy tájékoztatjuk, mikor hova fordulhat segítségért, milyen szolgáltatást vehet igénybe. A többi között elmondjuk, hogy az OKIT-ot is a nap 24 órájában, Magyarországról ingyenesen tudja hívni, anonim módon.  

„Ismerni kell a saját fehér foltjainkat” 

Vajon haza tud úgy menni valaki telefonos segítőként, hogy ne vigye magával a napközben átélt érzelmi terheket? 

“Könnyebb letenni a szolgálat végén úgy a munkát, hogy minden tőlem telhetőt megtettem. Persze, elfáradok lelkileg egy-egy nap után, de szerencsére le tudom zárni, és nem viszem haza a nehéz érzéseket.” 

– Ehhez a munkához igen fontos az önazonosság és az önismeret. Ezek megléte nélkül nagyon nehéz jól csinálni, úgy, hogy ne égjen ki az ember. Az önismeret sokat segít abban, hogy a telefonos segítő felismerje a „fehér foltjait” a saját lelkében. Ha ezekkel tisztában van, akkor tudja, hogy melyek azok a pontok, amikor nagyon könnyen be tud vonódni érzelmileg. Ez pedig a valódi szakmai munkát is hátráltatja, és egyenes út a kiégéshez. Ha stabil az önismerete, akkor ilyenkor kigyullad a piros lámpa és tisztában van azzal, hogy a szakmaiságra kell fókuszálnia.,  Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy emberek vagyunk mi is, ezért ezt a munkát nagyon tudatosan kell végezni. Mindannyian járunk szupervízióra, ami elengedhetetlenül fontos, meg kell tanulni azt, hogy vannak rajtam kívülálló dolgok, amelyeken nem tudok változtatni. Ezeket sokszor nehéz tudomásul venni, de el kell fogadni. Könnyebb letenni a szolgálat végén úgy a munkát, hogy minden tőlem telhetőt megtettem. Persze, elfáradok lelkileg egy-egy nap után, de szerencsére le tudom zárni, és nem viszem haza a nehéz érzéseket. 

Brutalitás és happy end 

– A covidos időszak alatt, amikor az emberek otthon voltak összezárva, egyértelműen megemelkedett a bejövő hívások száma. A karantén felerősítette a bántalmazó dinamikát. Azóta is azt tapasztalom, hogy az emberkereskedelemnél több a kapcsolati erőszakkal összefüggő telefonhívás. Az utóbbi időben úgy érzem, hogy a kapcsolati erőszak elkövetésének módjai durvulnak. Számomra brutálisnak tűnő kegyetlenség is megjelenik. Az esetek egyre bonyolultabbak és komplexebbek. A kapcsolati erőszakhoz nagyon sokszor kapcsolódik gyerekbántalmazás, anyagi, lakhatási probléma is. 

– Nagyon sok pozitív kimenetelű történet is van hál’ istennek – teszi hozzá. – A közelmúltban egy éjszakai menekítésben segítettem. Egy kis településen éjjel sokkal nehezebb eljutni A-ból B-be. A bántalmazott kihívta a rendőrséget, akik kimentek és elvitték a szer hatása alatt álló bántalmazót. Eközben megnyugtatták a bántalmazottat, és segítettek neki aznap éjszakára biztonságos helyre jutni a gyermekeivel együtt. Ezalatt mi egyeztettük a kríziselhelyezést, így másnap már át is tudtak költözni a krízisotthonba. Szerencse, hogy nem maradtak otthon, mert a bántalmazó másnap hajnalban visszatért a közös lakásukba.  

Türelem, ítélkezésmentesség és hitelesség 

– Az OKIT-nál meghatározott protokoll szerint dolgozunk: egy fő irány mentén kezeljük az eseteket.. Ez igen sokat segít. A kliensekkel történő segítő munka során nagyon fontos a személyközpontú beszélgetés és a hitelesség – hangsúlyozza. – Vagyis, nem kérdőjelezzük meg a betelefonáló által elmondottakat. Teljes valóságként tekintünk a szavaira, és erre próbálunk reflektálni. Nyilván, ha vannak a beszámolóban ellentmondások, azokat megpróbáljuk kérdésekkel tisztázni. Megtanultam az értő, reflexív hallgatást gyakorolni, ami nagyon lényeges, mert sok áldozatnál már az is egy nagyon jelentős lépés, hogy egyáltalán fel merte venni a telefont, fel merte vállalni a bántalmazotti létét és segítséget kér. Idáig egy nagyon hosszú út vezet. Hatalmas szégyenérzetet kell legyőznie egy áldozatnak ahhoz, hogy segítséget kérjen akár anonim módon, és lehet, hogy elsőre nehezen tudja megfogalmazni azt, ami a szívét nyomja. Szintén elengedhetetlen, hogy türelmes tudjak maradni és ítélkezésmentesen elfogadjam a bántalmazottak valóságát, a kérdéseimmel a hitelességet képviseljem, a szakmaiságommal pedig valóban érdemi segítséget tudjak nyújtani.  

„Érzékenyebb lettem az utcai történésekre is” 

– A munkám hatására ugyan nem látom sötétebben a világot, de érzékenyebb lettem bizonyos helyzetekre. Utcán, tömegközlekedésen jártamban-keltemben észreveszem a problémás eseteket. Például, ha egy párt látok veszekedni, szakmai szemmel kezdem el figyelni, hogy mi történik közöttük. Nehezen tudom megállni, hogy ne szóljak közbe. Előfordult, hogy rászóltam egy férfire – nyilván a józan ész határain belül –, hogy „erre most mi szükség van”. Volt olyan is, hogy egy gyerekkel kiabált az édesanyja vagy hozzátartozója, és megpofozta... Ezek mellett nem tudok elmenni szó nélkül.   

Kérjünk segítséget!

Segítséget kérhetünk a krízisambulanciákon, amely az országban 7 helyen működnek. További információk és elérhetőségek itt olvashatók: https://okit.hu/kriziskezelo-szolgalatok. Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) elsőrendű célja, hogy segítséget nyújtson a kapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás,  az emberkereskedelem, így a prostitúció áldozatainak, és szükség esetén gondoskodjon az elhelyezésükről.  

Az OKIT anonim módon,  a nap 24 órájában – Magyarország területéről vezetékes és mobiltelefonról egyaránt – ingyenesen hívható a  06 80 20 55 20-as telefonszámon. Mindemellett, amennyiben Ön vagy valaki a környezetében kapcsolati erőszak áldozata, segítséget kérhet a Szolgálattól az okit@csalad.hu e-mail címen is.

Amennyiben Ön vagy valaki a környezetéből úgy érzi, túl sok a teher, nincs remény, hívja anonim módon, ingyenesen a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének 116-123-as számát.  

Segélytelefon: 06/80-20-55-20 

E-mail: okit@csalad.hu

Weboldal: www.okit.hu