Egy időben rendkívül elterjedtek voltak az idős emberek megkárosítására épülő unokázós csalások, amelyek mostanában ugyan ritkábbak, de nem árt felhívni mindenki figyelmét a jelenségre. Hogyan is cserkészik be áldozataikat a csalók? Telefonhívás, a semmiből. A rendőrségi szaknyelvben unokázós csalásokként említett bűncselekmények esetében az elkövetők előbb sokkolják a csapdába csalt idős embert, általában egy családtagja közlekedési balesetének hírével, majd felvázolnak egy kitalált történetet. Ebben néhány hitelesnek tűnő szereplő bevonásával részletezik a körülményeket, majd arra ösztönzik az áldozatot, hogy a rendőrségi eljárás elkerülésének érdekében minél hamarabb juttassanak pénzt vagy értéktárgyakat egy közvetítőjükhöz…  

Az Oscar-díjas Deák Kristóf magyar mozikban bemutatott Az unoka című filmje is foglalkozik a témával. A rendező családjában szintén előfordult egy ilyen történet.  

Elővigyázatosság és óvatosság  

Az Országos Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának kiemelt főreferense, Papp Diána Noémi rendőr őrnagy évekig dolgozott az unokázós csalók ügyein, így jól ismeri a praktikáikat.

– Jól kitalált és megszervezett bűncselekményekről beszélünk, amelyeknek nem véletlenül alanyai az idős emberek – meséli Papp Diána Noémi, aki kollégáival éveken át foglalkozott az unokázós csalók kézre kerítésével. – A korosodó emberek még másképpen szocializálódtak, mint a mostani generáció, hiszékenyebbek, sokan már gyógyszereket szednek, és a nap második felében mentálisan és fizikálisan is fáradtabbak, mint a fiatalok. Jellemzően ilyenkor történnek a megkeresések. És minden esetben az áldozat érzelemvilágára hatnak. Ha egy idős embernek azt mondják, hogy az unokájával baj van, akkor nem tud objektíven dönteni. A pillanat hevében nagyon nehéz tisztán látni, miközben beszéltetik és presszionálják, hogy ne tudja letenni a telefont, illetve visszaellenőrizni a hívást.

– A legfontosabb, hogy elővigyázatosak legyünk, kicsit gyanakvóak és lehetőség szerint minél hamarabb bontsuk a vonalat – tanácsolja az őrnagy. – De azt is sokszor javasoltuk, hogy a családtagok beszéljenek meg egy jelszót, ami baj esetén valóban igazolhatja a hozzátartozót. A kontrollkérdésekkel ellenőrizhetik az előadott történet valódiságát. Azt is rendszeresen elmondom, hogy érdemes megváltoztatni és titkosítani a telefonszámunkat, mert a nyomozások során egyértelművé vált, hogy az elkövetők régi, papíralapú telefonkönyvekből szerzik az adatokat. Ha az évtizedekkel korábban nyomtatott telefonszámot elérik, nagy eséllyel idős emberhez jutnak el. A fiatalabb generációnak pedig fontos üzenet, hogy nagyobb figyelmet kell szentelnünk az idősebb családtagoknak, ha megtehetjük, legyünk napi kapcsolatban velük!  

Józan ész kontra érzelmek

Barta Éva 80 éves kora ellenére a mai napig aktív újságíró, aki évtizedeken át tudósított rendőrségi ügyekről is. Hiába azonban az elővigyázatossága és a felkészültsége, kis híján még így is belesétált a csalók csapdájába.

– Két évvel ezelőtt, egy tavaszi délelőtt kerestek meg telefonon, a vonalban csak ennyit mondott egy hang: baleset történt – kezdte történetét Barta Éva. – Csak ennyit. Be se mutatkozott, azt se mondta, hogy kit keres. Rögtön azt kérdeztem, hogy kivel? Arra bökte ki, hogy egy fiatalember utazott Veszprém környékén a kocsiban, akinek most segítségre van szüksége. Hirtelen végiggondoltam, hogy a családból ki lehet érintett, és egyedül az unokaöcsém maradt, mint lehetőség. Aztán jött a történet, hogy egy külföldi rendszámú autóval karambolozott, megsérült egy gyermek is, már ott van a helyszínen a rendőrség és a mentőcsapat, felvették a kapcsolatot a másik autó külföldi tulajdonosával, és a lényeg: intézzük el egymás között, hogy minél hamarabb mehessen mindenki a dolgára. Tehát, fizessük ki a kárt. Közben adták a telefonhoz az „unokaöcsémet”, akinek a balesetben a szája is megsérült, így megváltozott hangon jelentkezett, és az egyik rendőrt is. Az első pillanatban a legnagyobb megdöbbenésemre még el is hittem a történetet. Több mint ötven éve vagyok újságíró, több száz rendőrségi tudósítást írtam, állandó kapcsolatban vagyok a bűnmegelőző szervekkel, néhány percig mégis elhittem a hallottakat. A józan észt felülírták az érzelmek. Erre épül az egész csalás. Az egészben ez viselt meg igazán, illetve a szembesülés, hogy a hasonló esetek bárkivel előfordulhatnak. Ilyen előélettel igazán lehetett volna bennem fikarcnyi gyanakvás.

– Akkor esett le a tantusz, amikor a rendőr őrnagy úrként mutatkozott be, illetve amikor a helyszínre terelődött a szó. A rendőrök a rangjuk megjelölésével mutatkoznak be, nem úrként, Veszprém közelében pedig nincs olyan autópályaszakasz, amit említettek. Ahogy ráébredtem, hogy átverésről van szó, mondtam magamban, hogy rendben, akkor menjünk bele a játékba. Kijelentettem, hogy nem tartok itthon pénzt, el kell mennem a bankba. Felveszem az összeget az automatából, találkozzunk ott és rendezzük el a dolgot. Ahogy letettük a telefont, egyből hívtam az unokaöcsémet, aki mondta, hogy otthon olvasgat, mert épp szabadnapos, és hívtam a rendőrséget is. Vették a lapot, rögtön a segítségemre siettek. Civil ruhás kollégájuk kísért el a megbeszélt találkozóra, amiből végül nem lett semmi, mert egy új megoldási javaslattal hívtak: eszerint el kellett volna utalnom a pénzt egy megadott londoni címre. Kis idő elteltével újra csörögtek, és érdeklődtek, hogy elintéztem-e a tranzakciót. Úgy köszöntem el tőlük, hogy a többit már az igazi rendőrökkel intézzék el.

– Hogy mit lehet tenni hasonló esetben? Igyekezzünk beavatni valakit – jelenti ki határozottan Barta Éva. – Akár szomszédot, barátot, rokont, akinek a segítségével eljuthatunk a hivatalos szervekig. Ne egyedül döntsünk, és amint tudjuk, természetesen azonnal hívjuk a rendőrséget!  

Megható pillanatok

Papp Diána Noémi rendőr őrnagy szerencsére számtalan szerencsésen végződő esetet is átélhetett pályafutása során, amelyekre a kollégáival együtt egyaránt jó szívvel emlékezhetnek. A nyomozócsoportnak jelentős szerepe volt többek között a magyar nyugdíjasokra specializálódott, Angliából irányított hálózat felszámolásában is.

– Az unokázós csalásoknál különösen motiváltnak láttam a munkatársaimat, hogy minél hamarabb pontot tegyünk az ügyek végére, mert mindegyikünket rendkívüli módon felháborították a nyomozás során az idősebb sértettekkel szembeni káresemények – érzékeltette a szakember. – Érzékenyek voltunk rá, hogy az idős, lelkileg összetört és anyagilag megkárosított áldozatokkal hogyan kommunikáljunk, és hogy a kihallgatások rendkívül szenzitíven történjenek. Nagy erőket vetettünk be, és csodálatos érzés volt, hogy rengeteg pénzt vissza tudtunk adni a sértetteknek. Akár már az elfogás pillanatában, akár később tudtuk kártalanítani őket. Kézzel fogható volt a sikerélmény, és mindannyian nagyon megindító, megható pillanatokat élhettünk át, amikor a károsultak visszakapták az értékeiket.