Kajla, a holnap utazóinak kalauza
Szerző:Szabó Péter Ádám2023. 06. 15.Családban élni jópályaorientáció
Töretlen népszerűséggel hódít a családok körében a Magyar Turisztikai Ügynökség Kajla programja, amely hazánk játékos megismertetését tűzte zászlajára.
Adott egy Kajla névre hallgató pajkos kölyökvizsla, aki bebarangolja egész Magyarországot. Miközben felfedezi hazánk lenyűgöző látnivalóit, önfeledt kalandozásra hívja a családokat a játékos formában történő tanulás és a belföldi idegenforgalom felpezsdítésének jegyében. A 2019-ben indult, egyre növekvő népszerűségű program keretében az alsó tagozatos gyerekek Kajla útlevelet kapnak, amely a tanítási szünetekben ingyenes utazást biztosít a hazai busz-, hajó- és vonatjáratokon. Az élmények és a kedvezmények mellett ráadásul az országszerte gyűjthető pecsétekkel különböző ajándékokhoz is hozzájuthatnak.
– A Kajla egy proaktív kezdeményezés volt a részünkről – kezdi az ötletgazda, Walton Tamás kreatív producer. – Azzal kerestük meg a Magyar Turisztikai Ügynökséget, hogy az általunk végzett kutatások alapján az általános iskolás gyerekek nagyon kevés nevezetességet ismernek Magyarországon. Azt a merész elhatározást tettük, hogy játékos formában, digitális és analóg eszközökkel megismertetünk velük vármegyénként két nevezetességet. A jövő turistáinak ismerniük kell az országot, hiszen tudás híján az igény sem jelenik meg bennük egy látványosság megtekintésére.
– A vizsla az a kutyafajta, amelyik kölyökként minden arcra mosolyt tud csalni, játékossága és kíváncsisága pedig rendkívül passzol Kajla természetéhez, aki keresztbe-kasul bejárja az országot, megismertetve gyerekeinkkel és szüleikkel hazánk nevezetességeit – teszi hozzá a kreatív producer.
Játszva tanulás
A dinamikusan fejlődő program elérte a célját, évek óta lehetővé teszi, hogy a családok különböző generációi egyre több minőségi időt tölthessenek együtt belföldön. A 2019-es indulás óta 700 ezer kisgyermek jutott hozzá a Kajla útleveléhez.
– A szívemhez különösen közel áll ez a projekt, mert az elmúlt években személyesen is részt vettem a Kajla program kidolgozásában – mondja Miklós István, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing igazgatója. – Nagy öröm azt látni, hogy a vizslakölyök figurájához kapcsolódó turisztikai termékek milyen hatékonyan képesek megmozgatni a családos utazóközönséget és hozzájárulni a belföldi turizmus erősítéséhez. A program fő célja, hogy a kisgyermekes családok útra keljenek és személyes élmények alapján minél jobban megismerjék hazánk csodáit, turisztikai nevezetességeit, kulturális és természeti értékeit. Mindezt játékosan, színes projektek keretében. Kajla, a magyar vizslakölyök személyes vezetésével kalauzol el bennünket azokhoz az ismert, vagy éppen rejtett kincsekhez, amelyeket a felnövő generáció örömmel ismer meg.
– Nagyon alapos előkészületek előzték meg a 2019-es indulást. Szakmai oldalról turisztikai-marketingkommunikációs szemmel járultam hozzá a projekthez, elsősorban a hazai attrakciók kiválasztásában – mutat rá a szakember. – Több “kajlás” csoport tagja vagyok a közösségi oldalakon, és olyan társadalmi összefogást tapasztalok, például a matricák cseréivel kapcsolatban, amely igazán szívet melengető. Az ország különböző pontjain adják postára a matricákat, Kiskunfélegyházától Szombathelyig. Páratlan szeretet övezi a programot, és ami külön öröm, hogy nem megosztja, hanem összekovácsolja az embereket. A program eredményessége messze túlszárnyalta az elvárásainkat. Talán nem túlzás, Kajla a Magyar Turisztikai Ügynökségnél szinte már családtag.
– Szerencsére nagy a család, így a karakter első tesztköréhez meglehetősen nagy merítés állt rendelkezésre – emlékszik vissza Walton Tamás. – Egyik legkedvesebb élményem egyébként a négyéves Franci lányommal volt, amikor először jártunk vele Tihanyban, és a kocsi ablakán kinézve felkiáltott: „Apa nézd, ott a tihanyi apátság!” Először látta élőben, de a Kajla albumból, illetve a videókból már ismerte. Hihetetlenül jó érzés volt megtapasztalni, hogy amit kigondoltunk, az működik! Nem véletlen a képi világ kiválasztása sem. Mesés világot rajzolunk, de a nevezetességek tökéletesen felismerhetőek benne. A mesevilág és a valóság között táncolunk, ettől szerethető és mégis hasznos, amit a gyerekek elé tárunk. A visszajelzések rendre megerősítenek bennünket abban, hogy jó úton járunk!
Óriási érték
Kajla több csatornán is hódít: mára a többi között mobilapplikáción, rajzfilmsorozatban és egy fülbemászó dalban is megjelenik a gyerekek legnagyobb örömére. A Kaláka együttes alapítója, a kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző Gryllus Vilmos Megyesoroló című alkotásához klip is készült.
– Gryllus Vilmost arra kértük, hogy minden vármegye szerepeljen a dalban, egyedül a sorrendet határoztuk meg, illetve a refrén első mondatát, és a dal címét: Hol vagy, Kajla? Minden másban szabad kezet kapott a művész – meséli a producer. – Páratlan élmény volt a közös munka, mert rendkívül magas színvonalat képvisel a zeneszerző minden munkája.
– A létrejött tartalom kiemelten értékes, a visszajelzések alapján a gyerekek játszva, szórakozva tanulhatnak, és nem mellesleg odáig vannak a kölyökvizsla szerethető figurájáért – teszi hozzá Miklós István. – A tágabb családom, és a kollégáim gyermekei is rajonganak érte. Több alkalommal tartottam kajlás előadást gyerekeknek, és mindig őszintén megdöbbentett az osztatlanul pozitív fogadtatás a részükről. Pedig a gyerekek, a holnap utazói viszonylag nagy kritikusok, főleg ebben a korosztályban. A turizmus számos mozzanata vált digitálissá az elmúlt időszakban, egyedül az utazás nem valósulhat meg online. Ez teszi igazán különlegessé.
– Rengeteg köszönőlevelet kapunk, az egyikben például volt egy fotó, amin egy kislány óvodás öccsének rajzol Kajla útlevelet, hogy együtt gyűjthessék a pecséteket – folytatja a szakember. – Ez a sok szeretet óriási érték. Azon dolgozunk, hogy ne kelljen sokat várni az óvodás korosztálynak készülő igazi útlevélre sem!